Annonce

ModKulturRefleksioner i den levende kultur
Anmeldelse
5. juli 2013 - 14:49

Hipt hop på Roskilde

Mens amerikanske Kendrick Lamar først vågnede op til sidst i et ellers helt stop-proppet telt, leverede transvestitten Mykki Blanco en ondskabsfuld cocktail af gangsterrap og gogo dans.

Festivalens næststørste scene Arena var torsdag den 4. juli proppet til sit yderste med smarte unge, der ville høre den hypede amerikanske rapper Kendrick Lamar, som gik på klokken halv ni. Men hvor publikum gav alt af sig selv, virkede rapperen Kendrick Lamar lidt for tilbagelænet.

Til størstedelen af koncerten delte han mindre ud af sit store talent, end hvad det »mest larmende moderkneppende publikum i verden«, som Lamar selv døbte de fremmødte, havde fortjent.

Kendrick Lamar har ellers givet West Coast hip-hoppen en sand renæssance og et nyt håb med sin rap om alt fra ønsket om en kæmpe pik på størrelse med Eiffeltårnet til historier fra det californiske gadeliv.

De tre sidste numre lykkedes

Det var først efter en time med et lavt scene-energiniveau og en lidt mudret lyd og en hel del publikum pleasing, at der skete noget.

Under de tre sidste numre, der inkluderede ’m.A.A.d City’, monsterhittet ’Swimming Pool’, og ’Cartoon and Cereal’, gav Kendrick sig selv og publikum lov til at høre, hvorfor fyren fra Compton er værd at høre på og opleve live.

Den første time var det publikum, som leverede oplevelsen. Med 20.000 mennesker, der alle var tændte, blev der spredt vild energi med håndtegn og fælleslarm. Festen var allerede serveret for Lamar, før han tændte for mikrofonen, og holdt hele vejen trods det svingende niveau.

Med Mykki Blanko i kaninhullet

‒ Følg med mig ned i kanin-hullet, manede Michael Quattlebaum Jr, alias Mykki Blanco som med sin bare, store sorte muskuløse overkrop, dansede sexet som Beyoncé og hårdkogt som Eminem.

Med brystpiercinger med lange røde pailletvedhæng, fletninger i håret og en dyb ru basstemme, må man sige, at der blev bøjet noget køn i pavilion teltet klokken 22.

Her var det Mykki Blanco og hans crew, der bestod af MC’eren Psycho Egypt og en DJ, der bestemte. Og modsat Kendrick Lamar var Blanco og Crew helt tændte fra starten, hvor de satte sig selv på spil i deres energiske sceneshow, der i sig selv beviste, at hip-hop ikke nødvendigvis kun er for heteroseksuelle mandslinger.

’Jeg er den smukkeste pige på festivalen’

Gogo-dans og gangsterrap mødes, når Mykki blander klub-musikkens løssluppenhed med de mere barske og skarpe hip-hop rim. Mykki Blanco’s musik fungerer bedst, når hans udsyrede tekstunivers og hans dybe ryst møder de virkelig dansable og klub-svingende simple, men dybe beats.

Og virkelig godt kom Mykki Blancos kvaliteter frem i nummeret og hittet ’Wavvy’, hvor følgende linjer er fra: » All white Blanco give your heathen ass a christening // Niggas so greasy in the daylight, he glistening//”Oh this fag can rap" yeah they saying that they listening (…) What the fuck I gotta prove to a room full of dudes//Who ain't listening to my words cuz they staring at my shoes,«. En tekst, som bliver efterfulgt af god gammeldags klub-basker bas, som kan få enhver til at gnide sig op af sin nabo. WOW.

‒ Jeg er den smukkeste pige på festivallen, råbte Mykki fra scenen, og den torsdag måtte man give Mykki Blanco ret. Desværre var koncerten til ende efter kun tre kvarter – den kunne godt have varet noget længere.

Moshpit og Eloq

‒Shit, hvor er I mange, og hvor er I sprøde, råbte en tydeligt benovet og sympatisk Eloq, der er en dansk producer, DJ og remixer, og som spillede op for en ung forsamling, hvoraf omkring halvdelen havde en kæk kasket på sned og en lyst til at drikke ren vodka og gå amok til den første koncert, efter festival pladsen åbnede.

Og med sine dybe, dybe, dybe hjerterungende basgange, små lækre hi-hats og nogle visuals, som taget ud af en Coca-Cola reklame fra 90’erne, lovede Eloq da også, at publikum »ikke ville få et ben at stå på«.

Og det lykkedes til fulde for Eloqs poppede 'drum n' bass’ at skabe en god fest.

Mosh pit møder hiphop

Imens Eloq mixede og remixede alt fra Anthony Bs’ Police’ til Jay Zs ’Niggas in Paris’, formede publikummet et kæmpe hul, hvor især unge fyre kastede sig ind i en kontrolleret ’mosh pit’. Det kontrollerede mosh pit er årets hit og gik igen til Kendrick Lamar og ’Ghost Venue’ onsdag i warm up dagene.

I ’mosh pitten’ kan der skubbes og mases alt det, man vil. Med et energiniveau fra et sodavandsdiskotek i Herlev på coke, blev der virkelig gået til den.

Det kontrollerede mosh pit-rum, der blev skabt, kombinerer på forunderlig vis hiphoppens klassiske danse rundkreds med punkens smadder pogo, og det fungerede fint til den udendørs scene Apollo. Men da en lignende mosh pit blev gentaget til Lamar midt inde i et stopfyldt telt, var det mindre sjovt.

‒ Husk lige at passe på hinanden, sagde Eloq lidt alfaderligt flere gange. Og det skal vi jo.

Kendrick Lamar på Arena, Roskilde Festival torsdag d. 4. juli.

Mykki Blanco på Pavilion, Roskilde Festival torsdag d. 4. juli.

Eloq på Apollo, Roskilde Festival torsdag d. 4. juli.

Læs kommentaren »Er Roskilde Festival død og færdig?« hos Modkraft. 

Læs anmeldelsen »En tynd omgang på Roskilde« hos Modkraft.    

Læs anmeldelsen »Rihannas musik går i ben, skridt og hjerte« hos Modkraft.

Læs reportagen »Unicorny camp: Vi driller det mandsdominerede Roskilde« hos Modkraft.    

Se også linksamlingen på Modkraft Biblioteket om Roskilde Festival gennem årene.


Redaktion: 

Tak fordi du bruger Modkraft.
Vi håber du har læst noget interessant eller oplysende.
Du kan støtte Modkraft via MobilePay: 50 37 84 96

Annonce