Annonce

Nyhed
15. august 2016 - 19:09

Trods dom slås taxachauffører stadig med Uber

Selvom det er forbudt at køre for Uber i Danmark, vil den organiserede taxabranche fortsætte med at aktionere mod tjenesten. »De holder stadig i nødsporet på motorvejen ud til Kastrup Lufthavn og venter på at blive hyret,« fortæller faglig sekretær i 3F.

Selvom der er tale om ulovlig taxakørsel, hvis man samler kunder op via Uber-app’en, kæmper den organiserede del af taxabranchen stadig mod transporttjenesten, hvor private chauffører bruger app'en til at finde kunder.

Den 8. juli 2016 blev det forbudt at køre for Uber i Danmark. Seks chauffører fik bøder for mellem 2.000 og 6.000 for at finde taxakunder via Uber-app’en, der dog stadig eksisterer.

Ifølge Bo Weye Hansen, faglig sekretær i 3F Chaufførernes Fagforening København, er der dog stadig mange, der benytter den alternative kørselstjeneste til at arbejde som chauffører i særligt nattelivet. 

- Der er stadig masser af Uber-biler på gaden, siger Bo Weye Hansen til Modkraft.

- Der har været en lille nedgang efter dommen den 8. juli. Men der er noget der tyder på, at der stadig kommer flere nye til. Taxachaufførerne fortæller, at der er rigtig mange Uber-biler ude at køre torsdag, fredag og lørdag. De holder på alle hotspot-stederne – Gothersgade, Kødbyen, foran hoteller og så videre. Der er også stadig mange i lufthavnen. De holder i nødsporet på motorvejen ud til Kastrup Lufthavn og venter på at blive hyret, uddyber han.

Ankesager på vej

To af de seks dømte har anket deres domme. Den ene fordi hans bøde blev forhøjet, fordi han blev taget to gange. Den anden fordi han fik et klip i kørekortet og en bøde for at have kørt med et barn, som ikke var fastspændt.

Disse to ankesager skal hastebehandles i Landsretten, men der er endnu ikke berammet retsmøder.

Den grundlæggende dom for piratkørsel er dog ikke anket, og dermed står byrettens dom ved magt.

Derfor efterlyser Bo Weye Hansen en større indsats fra politiets side for at fange Uber-chauffører og give dem bøder.

Politiet har ikke ressourcer til målrettet indsats

- Det skaber stor frustration blandt chaufførerne over, at der ikke bliver gjort mere fra politiets side. I taxabranchen står vi lidt uforstående overfor, at man ikke bare stiller et par betjente op i f.eks. Kødbyen, som de har gjort før, siger han.

Læs også Modkraft-artiklen »Uber er ikke deleøkonomi, men piratkørsel«

Ifølge Søren Wiborg, politikommissær ved Københavns Politis færdselsafdeling, forventer politiet, at mange chauffører selv vælger at stoppe med at køre for Uber på grund af dommen.

- Vi har simpelthen ikke ressourcerne til at gøre noget målrettet mod Uber-chaufførerne«, sagde han til Politiken i sidste måned.

Avisen har tidligere også talt med Uber-chauffører, som berettede, at Uber betaler eventuelle bøder, de måtte få.

Hos Uber gjorde direktør i den danske afdeling Carl Edvard Endresen det efter dommen klart, at han stadig mener, Uber opererer inden for dansk lovgivning og efterlyste en reform af taxilovgivningen.

I Sverige trak selskabet sig helt ud, da 30 chaufører blev dømt for piratkørsel. Men der forhandles i denne måned om en ny taxilov, som kan skabe plads til, at Uber alligevel kan operere i Danmark under en eller anden form.

Læs artiklen »Uber-chauffører: Uber siger, de vil betale vores bøder« hos Politiken (kræver abbonement)

Vil fortsætte med at aktionere

For de organiserede chauffører betyder den ulovlige konkurrence ifølge Bo Weye Hansen voldsomme løntab. For en weekendvagt er tabet omkring 1.000 kr. pr dag eller op mod 8.000 kr. om måneden i en branche, der ikke er kendt for et specielt højt lønniveau, forklarer han.

Ifølge Bo Weye Hansen planlægger de organiserede taxachauffører »flere spektakulære aktioner« i efteråret i frustration over, at der ikke bliver sat en endelig stopper for Uber. Han vil dog ikke gå i detaljer endnu.

Læs også Modkraft-indlægget »Platformskapitalismen skal stoppes«

Læs også Modkraft-artiklen »Uber er ikke deleøkonomi, men piratkørsel«

Redaktion: 
Emneord: 

Tak fordi du bruger Modkraft.
Vi håber du har læst noget interessant eller oplysende.
Du kan støtte Modkraft via MobilePay: 50 37 84 96

Annonce