Annonce

Fra konge til knægt
17. december 2012 - 22:44

Danske Bank i imagekrise

Kunderne flygter, brandværdien er i minus og imagekampagnen, der skulle rette op på det hele er blevet kåret som årets værste reklamefilm. Danske Banks direktør fortjener buksevand, mener Modkraft-blogger.

Kritikken af Danmarks største bank og finansielle institution fortsætter med uformindsket styrke på fjerde uge.

Siden Danske Bank den 15. november lancerede en stort opsat imagekampagne med titlen »New Normal – New Standard« er det kun gået én vej – og det er nedad.

Banken måtte kort efter lanceringen fjerne et billede af en aktivist fra den antikapitalistiske græsrodsbevægelse Occupy Wall Street fra kampagnen efter beskyldninger om falsk markedsføring.

Nu er reklamen blevet kåret som årets værste.

Samtidig viser nye tal, at Danske Banks image er helt i bund blandt danskerne ligesom kunderne i stigende grad forlader banken til fordel for mindre konkurrenter.

Læs artiklen »Her er årets værste reklame« hos Søndagsavisen.

Dårlig timing

Mens Danske Banks reklamekampagne har kørt i tv og aviser i både ind- og udland, så har de danske medier bragt en række kritiske historier om banksektorens rolle op til og under finanskrisen.

Dagbladet Politiken afslørede 10 dage efter kampagnen gik i luften, at blandt andre Danske Bank har scoret 24 milliarder kroner på en redningspakke betalt af skatteyderne.

Læs artiklen »Staten gik glip af bankmilliarder« hos Politiken.

I samme periode løb programserien »Sikke en fest« henover skærmen på DR.

Dokumentarserien afdækker bankernes medansvar for den boligboble, som var en af hovedårsagerne til den nuværende finanskrise, der har ruineret mange mennesker og medført dramatiske nedskæringer i velfærden for endnu flere.

Se DR's dokumentar i tre dele om bankernes rolle i bolig- og finanskrisen »Sikke en fest« her.

Det har tilsyneladende gjort indtryk på kunderne.

»Bankanalysen 2012«, som Analyse Danmark har lavet på baggrund af 5.500 bankkunders holdninger og adfærd, viser, at Danske Bank har haft en fire procents tilbagegang blandt kunderne i undersøgelsen.

De fire øvrige storbanker har haft en vækst på syv procent, mens landets øvrige og mindre pengeinstitutter har oplevet den største kundefremgang med 12 procent, skriver Politiken.

Læs artiklen »Danske Bank bløder - de små konkurrenter udvider« hos Politiken.

Selvforskyldt nedsmeltning

Modstanden mod Danske Banks nye image-kampagne startede blandt kommunikationsfolk, venstrefløjs-bloggere, Occupy Wall Street-bevægelsen og Det Økologiske Råd, men har altså bidt sig fast i offentligheden.

Mens Danske Bank i 2008 havde 20 point på såkaldte brandindeks, så er det den 7. december 2012 faldet til minus 10, skriver Søndagsavisen.

Og det er selvforskyldt, mener en ekspert.

– Det er gået galt for Danske Bank på flere planer, og man har givet sig selv et dobbeltproblem, siger Christian Ejvin Andersen, der er administrerende direktør for det danske kontor i Nordens største pr-bureau Kreab Gavin Anderson, til Søndagsavisen.

– For det første er budskabet ikke klart. Hvad er de 'nye standarder'? Det er meget diffust og ukonkret, og det forvirrer kunderne. Samtidig virker reklamen omklamrende på kritikerne, fordi Danske Bank forsøger at få et bedre image med ét slag. For det andet har man ikke tacklet kritikken af kampagnen særligt godt. Topledelsen har været helt ude, og man har ladet kommunikationsfolk stå frem i stedet, siger han.

Læs artiklen »Det Økologiske Råd kritiserer Danske Bank« hos Modkraft.

Læs artiklen »Internationale bank til Danske Bank« hos Modkraft.

Læs artiklen »Aktivister: Danske Bank er til grin« hos Modkraft.

Kunstnere tager ansvar

Og som om det ikke var nok, så har et netværk af kunstnere, der kalder sig Copenhagen Art Workers Coalition, nu taget initiativ til en boykot af en af bankens partnere – Galleri V1 i København.

Årsagen er, at galleriets medejer Peter Funch har været involveret i fremstillingen af den kontroversielle reklamekampagne med Occupy-aktivisten.

I et åbent brev adresseret til den amerikanske, samfundskritiske kunstner Barbara Kruger, opfordres kunstnere til ikke at udstille på Galleri V1. 

»Dette er en anledning for udøvende kunstnere til at beslutte sig for, hvad vores ansvar som kunstnere er, og til at lade vores stemme blive hørt,« skriver Copenhagen Art Workers Coalition.

»Det (brugen af Occupy-bevægelsen, red.) er ikke bare udtryk for arrogance overfor de danske borgere, men imod alle progressive sociale bevægelser i dag – overalt i alle lande,« lyder opsangen, som fortsætter:

»Reklamen er et forsøg på at indoptage frustrationen og kritikken imod den måde, som banker opererer på – en legitim kritik, som er grundlagt i en fair og almen frustration over social uretfærdighed samt redningspakkerne, der forstærker uligheden og undertrykkelsen«.     

Læs »Open letter to artist Barbara Kruger« hos Copenhagen Art Workers Coalition.

Dialog med direktøren

I kommunikationsafdelingen hos Danske Bank kalder man den voksende kritik for »ærgerlig«.

– Vi vidste godt, at reklamen ikke ville blive elsket af alle, men vi må konstatere, at kritikerne i Danmark har tillagt kampagnen en betydning, som aldrig har været tilsigtet. Det er vi ærgerlige over. Man kan naturligvis bebrejde os, at vi burde have forudset reaktionerne. Det er vores ansvar, siger kommunikationsdirektør i Danske Bank, Eva Hald, til Søndagsavisen.

I et forsøg på at rede trådende ud har selveste bankens direktør Ejvind Kolding inviteret Occupy Danmark til dialog-møde.

»Som I sikkert har bemærket, har vi i Danske Bank lyttet til den kritik, som I bl.a. har rejst af vores nye reklamekampagne, og vi har derfor fjernet elementer, der relaterer sig til Occupy-bevægelsen i kampagnen.

På den baggrund vil Danske Banks direktør Eivind Kolding gerne invitere jer til et møde, hvor vi kan få en dialog om kampagnen, og hvad Danske Bank ønsker at fortælle med den,« skriver bankens pressechef i en mail, som de danske aktivister har offentliggjort på deres hjemmeside. 

Læs om Danske Bank-sagen på Occupy Danmarks hjemmeside.

Bevægelsen har taget imod invitationen, og parterne skal efter planen mødes onsdag den 20. december.

– Occupy er en åben og imødekommende bevægelse. Vi har derfor sagt ja til at mødes, og vi ser frem til at have en konstruktiv dialog, siger Rune Skjold Larsen fra Occupy-bevægelsen til Ritzau.

Læs artiklen »Danske Bank mødes med Occupy« hos Modkraft.

Buksevand?

Det er dog ikke alle, som er parat til at slå en streg over fortiden.

Dialog-mødet bliver således kritiseret af Modkraft-blogger Eksil Halberg, som mener, at Danske Bank direktøren i virkeligheden fortjener en gang buksevand.

»Occupy er måske i gang med at gentage den samme fejl, som Danske Bank gjorde. Der er grænser for, hvad man kan gå i dialog med, uden det ser latterligt ud,« skriver Eskil Halberg og fortsætter:

»Konflikten mellem befolkningen og bankerne er så indlysende skræddersyet til progressiv politik, at det meget muligt er en katastrofe at fremstå som ”dialogvillige”. Ikke mindst fordi der ikke er nogle muligheder for at få noget ved dialogen, andet end en lang næse. (…) Hvis jeg skulle til møde med selveste Eivind Kolding ville jeg give ham buksevand. Først derefter kan dialogen starte.«

Læs bloggen »Eivind Kolding skal ha’ buksevand« hos Modkraft.

Redaktion: 

Tak fordi du bruger Modkraft.
Vi håber du har læst noget interessant eller oplysende.
Du kan støtte Modkraft via MobilePay: 50 37 84 96

Annonce