Annonce

Danske Tæsk
28. november 2012 - 14:36

Internationale bank til Danske Bank

Danske Banks brug af Occupys Wall Streets modstandsrenommé vækker nu opsigt i USA. Ny hjemmeside ironiserer over nye muligheder for banken.

Det er ikke kun i Danmark, at Danske Banks nyeste reklamekampagne vækker opsigt.

Den New York-baserede hjemmeside BuzzFeed har også opdaget Danske Banks nyeste kampagne for, at nye normalitetsbegreber skal føre til nye normer. Danske Bank påkalder sig i kampagnen blandt andet den finanskritiske Occupy Wall Street-bevægelses aktiviteter og aktivisme som belæg for bankens angivelige omstillingsparathed under reklamesloganet »New Normals. Ny Standards«.

BuzzFeed,  der kalder sig en »social nyhedsorganisation«, og som har specialiseret sig i nyheder på nettet, kalder reklamen fra Danske Bank »skamløs« og »meningsløs«.

»Det ville - måske - føles mindre hyklerisk, hvis Danske [Bank] præsenterede flere beviser i tv-reklamen for, at den [banken] ikke er ligesom alle andre finansielle monstre i verden, eller at den faktisk tog ekstraordinære skridt til bekæmpelse af klimaændringer eller fabrikslukninger eller uligeløn for kvinder,« hedder det på sitet.

BuzzFeed er grundlagt af blandt andet Jonah Peretti, der tidligere har været med til at søsætte internetfænomenet Huffington Post, der med stort held har specialiseret sig i at samle progressive nyheder, kommentarer og blogs i USA.

BuzzFeed besøges ifølge egne oplysninger af 25 millioner unikke besøgende om måneden. Modkrafts tilsvarende tal er 50.0000 unikke besøgende.

Læs artiklen »Aktivister: Danske Bank er til grin« hos Modkraft.

Satire på internettet

Danske Banks reklame har på internettet ført til et mange nye forslag til inspiration til den fortsatte kampagne. Hjemmesiden New Normal New Standards har lavet en samling, der lader tiggere, blokadevagter,  skraldsamlere, cigarrygende kapitalister og aktivister, der udsættes for politivold føje til bankens nye normalitetsbegreb.

Debatten om kampagnens brug og misbrug af den kapitalismekritiske bevægelses street-credit til selvpromovering fortsætter i flere medier - ikke mindst i lyset af nye oplysninger om, at Danske Banks afgående direktør, Peter Straarup, på et natligt forhandlingmøde med den daværende økonomi- og erhvervsminister, Lene Espensen, fik fjernet en såkaldt »upsidemodel« fra Bankpakke 2. Den skulle ifølge den tidligere overvismand, Christen Sørensen kunne indbringe op til 24 milliarder kroner mere til statskassen.

Læs Peter Hummelgaard Thomsens debatindlæg »Danske Bank håner danskerne i ny kampagne« hos Politiken

Læs Per Michael Jespersens debatindlæg »Jeg længes efter Hans Christian Varnæs« hos Politiken

Læs Mikkel Skov Petersen  kommentar »Danske Banks tåbelige selvmål« hos Politiken

Redaktion: 

Tak fordi du bruger Modkraft.
Vi håber du har læst noget interessant eller oplysende.
Du kan støtte Modkraft via MobilePay: 50 37 84 96

Annonce