Annonce

28. november 2016 - 13:08

Er Inger Støjberg racist?

Om venstreorienterede og højreorienterede definitioner af racisme og om hvorvidt Inger Støjberg kan beskrives som racist.

Venstreorienteret humanistisk racismeforståelse.

Der findes to måder at snakke om racisme på i Danmark. Den venstreorienterede humanistiske forståelse af racismebegrebet er bredt repræsenteret her på Modkraft. Den går (groft forsimplet) ud på, at de mennesker der har en racialiseret priviligeret position skal respektere dem, der har en mindre priviligeret position i deres kamp for frigørelse. Anerkender man ikke at andre religioner, kulturer og hudfarver diskrimineres er man racist ifølge den opfattelse. Ifølge den racismedefinition er alle majoritetsborgere faktisk racister i mere eller mindre grad fordi vi alle er indlejret i usynlige kulturelle, samfundsmæssige og historiske undertrykkelsesstrukturer der sikrer os bedre positioner. Vi kan kun blive bedre mennesker hvis vi konstant arbejder for at mindske den og altid anerkender minoriteternes ret til selvbestemmelse.

At Støjberg nægter at arbejde med sin iboende racisme er ekstremt tydelig i et videoklip fra DR i går hvor hun forsøger forklarer hvad god integration er. Eftersom hun ikke mener majoriteten i Danmark har noget som helst ansvar for integrationen opfylder hun ovenstående racismekriterie. Hun anerkender derfor ikke at minoriteter i Danmark udsættes for racisme og gør intet for at modarbejde den.

Med det argument i hånden kan alle der abonnerer på den venstrehumanistiske privilegiebaserede racismeforståelse med god samvittighed kalde Inger Støjberg for racist. Det tager hun dog nok ikke så tungt. Dels fordi hun er nok er vant til det og dels fordi vi også render rundt og kalder os selv og hinanden racister hele tiden.

Højreorienteret racismeforståelse

Den venstreorienterede racismeforståelse er ikke så brugbar i den politiske debat. Vi er nemlig oppe imod folk der ikke anerkender vores forståelse af racisme og derfor er ligeglade med vores privilegietrapper og selvkritiske refleksioner. Men hvordan definerer højrefløjen så racisme?

Nogle vil mene at racisme skal defineres som det beskrives i lovgivningens racismeparagraf. Gjorde man det ville diskrimination på baggrund f.eks. tro og seksualitet også være racisme. Størstedelen af højrefløjen mener dog at racismeparagraffen skal afskaffes alligevel så vi er nødt til at lede et andet sted hvis vi skal snakke racisme med med højrefløjen. Lad os lede efter deres definition i deres egne formuleringer i stedet.

Når man anklager en højreorienteret for racisme skynder vedkommende sig ofte at påpege, at den forskelsbehandling de anbefaler ikke har noget med race at gøre. Det vil sige at de fleste højreorienterede betragter racisme som udelukkende at omhandle diskrimination baseret på folks hudfarve (race). Man er altså kun racist hvis man personligt og direkte behandler folk dårligere baseret på hudfarve.

Inger Støjberg og brune mennesker

Hvis vi skal blive hos Inger Støjberg og vurdere hvorvidt hun er racist ifølge den højreorienterede definition, kræver det altså at hun har gjort noget tarveligt imod brune mennesker FORDI de er brune. Det er ikke nok hvis hun vedtager en lov der behandler flygtninge som affald eller hvis hun skulle mene alle muslimer er terrorister. Hun skal personligt behandle folk dårligere baseret på deres hudfarve eller race. Ikke bare religion eller statsborgerskab.

Men gør hun så det? Lad os tage nogle eksempler.

Nytårskur og sorte svin

Til nytårskur i Frederikshavn 2015/2016 bliver Støjberg spurgt af en folkeskolepige med kurdisk baggrund om hvad ministeren har tænkt sig at gøre ved at hun bliver kaldt sorte svin, og beskyldt for at stjæle uden grund. 

Integrationsministeren svarede følgende: ”Ved du hvad jeg tror fordomme går begge veje. Og det synes jeg vi skal være meget bevidste om... At jeg tror fordomme går begge veje. Øhm... Jeg har en forpligtigelse til både at fortælle om de positive og de negative historier fordi det nytter altså heller ikke noget hvis vi kommer til at leve i et verdensbillede som det svenske.”

Støjbergs svar er transkriberet fra en lokalradiooptagelse af hele nytårskuren. Seancen er i øvrigt behandlet af Frank Poulsen her.

Udover at det er en grotesk måde at svare en bekymret folkeskoleelev er det meget svært at forestille sig at hun havde svaret det samme hvis eleven havde været hvid. Faktisk ved vi at Inger Støjberg bekymrer sig mere om hvide institutionsbørns vilkår eftersom hun fremlagde det som et stort (og i øvrigt opdigtet) problem at der på en institution ikke længere måtte serveres hamburgerryg til de danske børn. Inger Støjberg vil altså hellere problematisere børns imaginære madpakker end tage ansvar som integrationsminister når et brunt barn siger at det oplever racistisk diskrimination. Og det er svært at finde andre faktorer end barnets hudfarve der betinger forskelsbehandlingen.

De belejlige unge med den forkerte hudfarve

Onsdag d. 11. maj er Inger Støjberg på Nørrebro for at besøge et lokalt værtshus der har været udsat for hærværk af nogle unge der angiveligt skulle have råbt "Sharia Zone". Efter besøget finder hun to lokale mørkhudede unge at ”diskutere” med. En fuld transkription kan læses her.

Støjberg udtalte ”Jeg synes simpelthen, I skal opføre jer ordentligt(...)” selvom de unge ikke havde gjort noget forkert. 

Hun sagde  Ved du hvad. Alle muligheder ligger lige for fødderne af jer”  selvom den ene af de unge studerer og den anden prøver så hårdt han kan at få et arbejde.

I det hele taget emmer interviewet af fordomme. Men det interessante er at der tilsyneladende ikke er noget der betinger Støjbergs beskyldninger andet end deres hudfarve. Det er faktisk umuligt at forestille sig hun overhovedet havde opsøgt og startet den aggressive samtale hvis ikke de to unge mænd havde været mørke i huden.

Inger er racist

At vi har en integrationsminister der ikke anerkender at hun tilhører en privilegeret majoritet i et samfund, hvor der finder diskrimination sted er en ting. Det kan folk langt ude på venstrefløjen også være uenige om. Men at hun tydeligvis behandler mennesker omkring sig dårligere alene hvis de har en afvigende hudfarve afslører altså noget ret alvorligt og problematisk om hendes helt personlige menneskesyn.

Uanset hvordan vi fortolker begrebet racisme er der kun en mulig konklusion. Hvis racisme overhovedet er et ord der har en betydning opfylder Integrationsministeren alle kriterier for at være racist.

Annonce