Annonce

ModKulturRefleksioner i den levende kultur
ANMELDELSE
26. juni 2012 - 13:48

Road Photos

Værker af én af USA's mest toneangivende dokumentarfotografer, Lee Friedlander, kan opleves i Det Nationale Fotomuseum på udstillingen "America by Car".

Copenhagen Photo Festival, der netop er blevet afholdt for 3. gang, sluttede officielt søndag i forrige uge.

Flere af de udstillinger, der indgik i festivalprogrammet, kan man imidlertid stadig se, og en af dem er udstillingen America by Car med værker af fotografen Lee Friedlander, som vises på Det Nationale Fotomuseum.

Lee Friedlander (f. 1934), der har modtaget utallige priser, heriblandt den prestigefyldte Hasselbladpris i 2005, regnes for at være blandt de vigtigste amerikanske dokumentarfotografer, og America by Car - der både er titlen på en fotoserie og en fotobog - er hans første soludstilling i Danmark.

En af de ting, der gennemgående har karakteriseret Friedlanders værker, er, at han ofte nyfortolker flere af sine forgængeres værker.

Den aktuelle serie America by Car er da også en direkte reference og en hyldest til to centrale hovedværker i amerikansk fotografi, nemlig fotobøgerne American Photographs (1938) af den amerikansk fotograf Walker Evans (1903-1975), der arbejdede under Franklin Roosevelts New Deal-program, og The Americans (1958) – som i sig selv var en reference til den første – af den schweiziskfødte fotograf Robert Frank (f. 1924 - læs Wikipedias opslag eller besøg opslaget på Artsy.net), der i 1950erne og 1960erne havde en nær tilknytning til beatforfatterne Jack Kerouac og Allan Ginsberg.

For Friedlander har bilen i det konkrete projekt - som den også var det for Evans og Frank i deres projekter - været et centralt arbejdsredskab, og igennem et helt årti har han kørt på kryds og tværs i forskellige udlejningsbiler for at skabe et portræt af USA.

De mange billeder fra hans rejser har han redigeret ned til en serie på i alt 192 fotografier, der ligesom Evans og Franks serier er holdt i sort og hvid. Og hvor Friedlanders motiver omfatter bl.a. landskaber, huse i provinsbyer, biler, mennesker, offentlige bygninger, kirker, kirkegårde, skilte, det amerikanske flag og reklameikoner, er mange dem tillige de samme som hans to forgængeres.

America by Car er følgelig en dokumentation af, hvordan nogle ting har forandret sig, mens andre ikke har. Men serien er også langt mere end det. For præcis som Frank nyfortolkede Evans' serie med inspiration fra jazz, snapshotfotografiets æstetik og samtidsromanen - fotografi betyder i øvrigt at skrive med lys - har Friedlander nyfortolket Franks.

Selv er Friedlanders serie inspireret af både den konceptkunst og den popkunst, som har udfoldet sig i tiden efter.

America by Car er nemlig overordnet et konceptuelt værk, idet Friedlander har taget alle sine fotografier ud fra præmissen om ikke at stige ud af bilen. Bilinteriør gentages derfor i samtlige fotografier, og seriens variationer har Friedlander således udelukkende skabt ved at anvende elementerne forrude, sidevinduer og sidespejl.

Konceptet kan måske umiddelbart lyde en anelse monotomt. Men det interessante er, at det gentagne bilinteriør træder mere og mere i baggrunden, jo flere fotografier man ser, mens variationerne over indrammede fragmenter, hvor Friedlander har arbejdet både med flade og dybde og med forskellige perspektiver, bliver mere og mere fremtrædende.

Gentagelse og variationer var netop kendetegnende for Andy Warhols silketryk. Og hvor Friedlander ved hjælp af bilens vindues- og spejlelementer har fået flere motiver til så at sige at støde sammen, fremstår America by Car da også nærmest som parafrase over Warhols silketrykserie Car Crash (1963); en serie, der netop var baseret på dokumentarfotografi.

Trods slægtskabet med Warhol er det dog særligt Robert Rauschenbergs såkaldte combines eller combined painting bestående af en kombination af maleri og readymades, herunder postkort og fotografier udklippet fra aviser, som har inspireret Friedlander til at skabe de fragmenterede motiver. Bilens interiør kan således sammenlignes med Rauschensbergs penselstrøg, men det særlige ved Friedlanders værker er vel at mærke, at det i fotografiet er lykkedes han at forene flere fragmenter i et enkelt skud.

Ud over at skabe et portræt af USA handler America by Car da også tydeligvis ikke om maleri, men om fotografi. Og foruden referencer til forskellige genrer, bl.a. portrætfotografi og landskabsfotografi, rummer serien tillige en henvisning til fotografiets spæde begyndelse, hvor pionererne – hvoraf mange i øvrigt var malere af profession – opdagede, at fotografiets gengivelse af virkeligheden altid indeholder et element af uforudsigelighed.

Friedlander har således ikke kun skabt et tidsbillede af USA. Han har også fornyet fotografiet ved at bruge kameraøjet som en postmoderne optik, hvor verden opfattes som fragmenteret. Og Friedlander synes derved på overbevisende vis at have sløret grænserne mellem dokumentarfotografi - der traditionelt har været opfattet som ikke-kunst- og kunstfotografi for at demonstrere, at fotografiet på ingen måde ikke er maleriet underlegent.

Med America by Car synes Friedlander følgelig at have begået et hovedværk – ikke kun i lyset af sin egen produktion, men også i amerikansk fotografi.

 

Udstillingen America by Car kan ses frem til den 1. september 2012.

Det Nationale Fotomuseum
Diamanten
Søren Kirkegaards Plads 1
1016 København K

Åbningstider: Mandag-lørdag, kl. 10-19.

Redaktion: 

Tak fordi du bruger Modkraft.
Vi håber du har læst noget interessant eller oplysende.
Du kan støtte Modkraft via MobilePay: 50 37 84 96

Annonce