Annonce

ModKulturRefleksioner i den levende kultur
Anmeldelse
8. november 2012 - 11:05

Bøddelportræt til kvalmegrænsen

Den danskproducerede dokumentar »The Act of Killing«  er et kvalmende og modigt portræt af kynisme, afstumpethed og brutalitet. Et sjældent bøddelportræt alle bør se.

Amerikaneren Joshua Oppenheimers danskproducerede »The Act of Killing« er en ubehagelig og meget vigtig dokumentarfilm. Det er et både kvalmende og modigt portræt af mennesker, der har udført næsten ufatteligt kyniske, afstumpede og brutale handlinger, og en barok rejse ind i deres sociale og ideologiske univers.

Filmen handler om nogle af de bødler, som brutalt torturerede og myrdede op imod 1 million mennesker i kølvandet på militærkuppet i Indonesien i 1965. På mindre end et år blev de systematisk tævet ihjel, stranguleret og halshugget i en målrettet terrorkampagne – blot fordi de var eller blev beskyldt for at være kommunister.

Samtidig er filmen en ætsende skildring af og et uafrysteligt indblik i det moderne indonesiske samfund. Det er et samfund, som bødlerne selv var med til at opbygge ved effektivt at udrydde enhver modstand mod militærstyret – et samfund, der aldrig har stillet dem til ansvar for deres handlinger, men snarere hylder dem som helte.

Filmen i filmen

Styrken i »The Act of Killing« ligger dog ikke kun i det rent dokumentariske. Den er tværtimod både smuk og udfordrende som en dokumentarfilm, hvor måden at komme tæt på ofrene og få dem til at åbne sig op på samt dens æstetiske clou går op i en højere enhed.

I stedet for at få de aldrende bødler til at stille op til traditionelle interviews, har filmskaberne fået dem med på at lave en dramadokumentarisk fiktionsfilm – inspireret af deres yndlings-Hollywood-film – som de selv optager, og hvor de spiller sig selv og deres ofre. Det er den produktionsproces, som »The Act of Killing« skildrer.

Under arbejdet med deres film er bødlerne forbavsende og skræmmende åbenmundede om deres meritter. Ud over at dele tortur- og voldtægtsanekdoter demonstrerer de ivrigt drabsmetoder – for eksempel hvordan man nemt kvæler folk med en wire, og de genopfører endda en massakre på en landsby.

Kaster op over sig selv

Bøddelportrætter i dokumentarfilm er ikke hyppige, men det gør dem absolut ikke mindre nødvendige. Det understreges med al tydelighed af, at de indonesiske filmarbejdere, som har gjort den mulig, ikke har ønsket at blive crediteret.

Jeg skal blankt indrømme, at »The Act of Killing« ikke er nogen nem film at sidde igennem, og det er ikke svært at forstå, at dens centrale hovedperson – der som den eneste udviser en slags anger – mod slutningen bogstaveligt talt kaster op over sig selv.

Ikke desto mindre er det en tankevækkende og lærerig film, som alle bør se – og I skal skynde jer, for den er ikke oppe i biffen længe.

»The Act of Killing« (instr.: Joshua Oppenheimer, Danmark/Norge/Storbritannien 2012, 115 min.). Premiere d. 8. november i Grand (København), Empire Bio (København),  Dagmar (København), Vester Vov Vov (København), Øst for Paradis (Aarhus), Metropol (Aarhus), Cafe Biografen (Odense), BioCity (Odense), Biffen (Aalborg), BioCity (Aalborg), Nicolai Biograf (Kolding), Ikast Bio, Klovborg Kino, Vordingborg Bio, Ishøj Bio og Kinopalæet (Lyngby).

Se også links om kuppet i 1965 på Tidslinjen, 30. oktober 1965.

Læs Modkrafts øvrige dækning af CPH:DOX 2012.

 
Redaktion: 

Tak fordi du bruger Modkraft.
Vi håber du har læst noget interessant eller oplysende.
Du kan støtte Modkraft via MobilePay: 50 37 84 96

Annonce