Annonce

Et andet universitet
2. december 2014 - 11:03

Studerende vil skabe debat med blokade på Roskilde Universitet

50 studerende har arrangeret en fredelig blokade af rektoratet på Roskilde Universitet i protest over regeringens uddannelsespolitik. Tiden skal bruges på debat om universiteternes fremtid.

Studenternetværket ’Et andet universitet’ ønsker at starte en debat om demokrati og fremtidens uddannelsespolitik i Danmark, når de tirsdag fortsætter mandagens blokade af rektoratet på Roskilde Universitet (RUC).

Blokaden i Roskilde er den seneste af en række blokader, som netværket har gennemført på Københavns og Aarhus Universitet i protest over regeringens såkaldte Fremdriftsreform samt lukning af en lang række uddannelsesretninger, der angiveligt har risiko for høj arbejdsløshed. 

Ifølge studenteraktivisterne i Roskilde, så skal deres aktion også bruges til en mere generel debat om universiteternes rolle i samfundet.

– Vi vil gerne brede debatten om den nuværende uddannelsesdiskurs ud og opfordrer derfor studerende såvel som ansatte til at komme forbi blokaden i bygning 30 og deltage i diskussionen for vores fremtidige universitet, der skal danne rammer om fri og kritisk tænkning, skriver ’Et andet universitet’ i en pressemeddelelse sendt til Modkraft.

Læs hele meddelelsen fra 'Et andet universitet' herunder.

Læs artiklen »Studerende i protest: Blokerer RUC« SN.dk.

Læs artiklen »Studerende blokerer RUC i protest mod nedskæringsplaner« hos BT.

Hør radioprogrammet »Produktivitetsvældet: Rapport fra en inkompetent studerende« hos MonoLyd.

Læs artiklen »Opposition vil presse ny plan for studier igennem« hos Politiken.

Studerende: Stop de politiske vejrhaner

Ifølge aktivisterne så er både ansatte og studerende positive overfor deres protest på universitetet.

Og modsat i København og Aarhus så har ledelsen endnu ikke valgt at tilkalde politiet, hvilket giver tid til at skabe netværk og fælles fodslag i den fortsatte kamp.

Udgangspunktet er at både mange studerende og ansatte mener, at regeringens udspil til en dimensionering og fremdriftreformen, der skal få de studerende hurtigere igennem deres uddannelse, ikke bidrager til bedre uddannelser.

Ifølge krikkerne betyder regeringens politik i stedet nedskæringer, der har store konsekvenser for kvaliteten af uddannelserne samt fyring af forskere, manglende feedback og krav om gennemførsel på rekordtid er konsekvenser af de konstante besparelser på universitetsområdet.

– Jeg tager del i blokaden fordi jeg vil lære, jeg vil blive klogere og fordi jeg ikke vil lade min uddannelse forringe eller definere ud fra en vejrhane af politikere, der peger hvor vinden blæser, siger RUC-studerende Frederikke Veirum Høgsgaard.

– Hele grundpillen i universitetet er viden, at stille sig kritisk og styrken i at ville lære, grave dybere og ikke mindst at tænke selvstændigt. Jeg synes, det er dybt problematisk at alt dette glemmes idet universiteterne bliver masseproducenter, der spytter kloge hoveder ud, med fokus på kvantitet frem for kvalitet. Hvis ikke der er tid til at stille sig kritisk overfor sig selv og sin omverden, står vi pludselig som nikkedukker og CV-ryttere, der reciterer teorier uden sammenhæng med virkeligheden, mener han.

Læs artiklen »Video: Politiet fjerner ny studenter-blokade i København« hos Modkraft.

Professor: En tredobbelt kamp

Også på Modkraft er der mulighed for at diskuterer regeringens uddannelsespolitik og de studerendes protester og metoder.

Som tidligere nævn har universitetsstuderende i både Aarhus og København i forrige uge blokeret for Kvalitetsudvalgets fremlæggelse af deres anbefalinger til reformer af de danske universiteter.

Den aktion reflekterer Mikas Lang, der er kandidatstuderende ved geografi på RUC, over i kommentaren ’Vi blokerer for at tilkæmpe os en plads i diskussionen’:

»Kvalitetsudvalget består af folk i toppen af erhvervslivet og har som sådan i forvejen alle tænkelige muligheder for taletid. Det handler om, at vi er lock-outet fra beslutningsprocesserne, og nu blokerer vi, fordi det er den eneste måde, hvorpå vi kan tilkæmpe os en stemme,« skriver Mikas Lang.

Læs kommentaren »Vi blokerer for at tilkæmpe os en plads i diskussionen« og deltag i debatten hos Modkraft.

Modkraft-blogger, Curt Sørensen, der er dr.scient.pol. samt professor emeritus ved Institut for Statskundskab på Aarhus Universitet, blander sig også i debatten.

Han har offentliggjort en tale han har skrevet til studenteraktivisterne på sin blog, hvor han sætter protesterne i et større perspektiv.

– I aktionerende studenter her på Aarhus Universitet kæmper en tredobbelt kamp: for at frigøre jer selv og sikre jeres ungdoms frie udfoldelse på egne præmisser, for at genrejse det frie, videnskabelige universitet og for at frigøre det sociale liv fra konkurrencestatens og den helt løsslupne kapitalismes destruktive deformation af samfundet samt ensretning af alle formål og institutioner, lyder det fra Curt Sørensen.

Læs hele bloggen »Universiteternes forfald og den samfundsmæssige udvikling« hos deltag i debatten hos Modkraft.

Udtalelse fra 'Et andet universitet' i Roskilde (2. december 2014).

Blokade: Vi vil have demokratiet tilbage på universitetet

Studerende i initiativet “Et andet universitet” på RUC besluttede i går eftermiddags at opretholde blokaden af rektoratet på RUC.

Blokaden blev i går morges igangsat som en protest mod markedsgørelse af universiteterne og særligt mod de seneste reformer, der er med til at undergrave både uddannelseskvaliteten og forringe demokratiet på universiteterne, hvormed universitetet som et sted for fri og kritisk tænkning undermineres.

Vi oplevede i går bred opbakning, både fra studerende deltagende i blokaden og rundt omkring på campus, hvor både studerende og ansatte var enige i vores kritik af reformernes fatale konsekvenser for vores uddannelser.

Denne sammenfaldende interesse er naturlig, da vi alle kommer alle til at mærke konsekvenserne af det forsimplede og kvantitative syn, man gennem regnearkslogik anlægger på uddannelse.

Igen i sidste uge ved kvalitetsudvalgets udspil blev foreslået yderligere forringelser af demokratiet på universiteterne. Her foresloges at indskrænke studienævnenes kompetencer, hvilket er et hårdt slag mod demokratiet. Studienævnene er paritære, hvilket gør dem til det eneste kollegiale organ på universitetet, hvor ansatte og studerende har samme stemme.

Vi studerende kan ikke acceptere, at vores indflydelse bliver indskrænket yderligere – den burde i stedet udvides! Vi studerende ved bedst, hvad god uddannelse betyder!

Videnskabeligt personale har både til de indledende møder på RUC og under selve blokaden henvendt sig og erklæret sympati med os. Ikke desto mindre er det dybt forkasteligt, når deres kontraktbestemte krav om loyalitet giver dem en mundkurv på. Vi vil et universitet, hvor studerende såvel som ansatte er en del af et frit og aktivt demokrati!

Hermed understreges vigtigheden af at fortsætte blokaden og insistere på en bredere debat af reformerne, der implementeres af rektoratet og dermed skaber forringede rammer om studerendes såvel som ansattes hverdag.

Vi vil gerne brede debatten om den nuværende uddannelsesdiskurs ud og opfordrer derfor studerende såvel som ansatte til at komme forbi blokaden i bygning 30 og deltage i diskussionen for vores fremtidige universitet, der skal danne rammer om fri og kritisk tænkning.

Redaktion: 

Tak fordi du bruger Modkraft.
Vi håber du har læst noget interessant eller oplysende.
Du kan støtte Modkraft via MobilePay: 50 37 84 96

Annonce