20.000 af Europas jernbanearbejdere protesterede torsdag i Paris mod planer om at privatisere de statslige trafik- og jernbaneselskaber.
Demonstranterne kom fra seks franske fagforeninger for jernbanearbejdere og fra Belgien, Tyskland, Østrig, Ungarn, Norge, Rusland, Portugal, Spanien, Luxembourg, Italien og Storbritannien:
– Vi briter har oplevet en fuldstændig privatisering af jernbanerne... det er en katastrofe for sikkerheden og kundeservice, sagde Alex Gorden fra den britiske fagforening RMT.
– Vi er her for at advare mennesker i Frankrig, Tyskland og andre lande, som et truet af den samme politik: Begå ikke den samme fejltagelse som briterne har gjort, citerer Reuters den britiske fagforeningsmand.
Kampen mod privatisering af jernbanerne i Europa er i virkeligheden en kamp mod EU, påpeger Sammenslutningen af Europæiske Transportarbejdere (ETF).
Tak fordi du bruger Modkraft.
Vi håber du har læst noget interessant eller oplysende.
Du kan støtte Modkraft via MobilePay: 50 37 84 96