Ringeklokkerne akkompagnerer de insisterende kvindestemmer, der synger om ligeløn, så det runger i Københavns gader. For sjette onsdag i træk cyklede Sundhedskartellets medlemmer den 4. juni i demonstration for deres krav om en 15 procents lønstigning.
Arrangørerne vurderer, at de var omkring 1500. Cykeldemonstrationen er blevet det store hit blandt de strejkende.
»Vi er på vej, vi er på vej, vi er på vej mod ligeløn, og vi er ikke til at stoppe, vi er på vej mod ligeløn,« synger det seje sundhedspersonale, der er i deres ottende strejkeuge.
Det er et langt og hårdt træk, fortæller en flok sundhedsplejersker fra Københavns Nordvestkvarter. De understreger, at det er fællesskabet som holder dem kørende, mens de står parat med cyklerne og tripper efter at komme af sted.
– Der er en større fællesskabsfølelse, end jeg kan huske, der nogensinde har været før. Det har styrket vores lille gruppe indadtil, men samarbejdet med de andre strejkende grupper har også været rigtig godt. Grundlæggende arbejder vi jo alle for, at kvindefagene skal have bedre løn, siger en af sundhedsplejerskerne Linda Larsen.
Hun er ligesom stort set alle andre i demonstrationen iført en af de hvide ligeløns T-shirts, som hun i øvrigt også bruger til hverdag. Når hun har den på, hilser andre i ligeløns T-shirts på hende på gaden og sætter sig ved siden af hende i bussen.
Tak fordi du bruger Modkraft.
Vi håber du har læst noget interessant eller oplysende.
Du kan støtte Modkraft via MobilePay: 50 37 84 96