»Vi ha’ lige løn, ikke pigeløn«, gjaldede det fra tusindvis af demonstrerende pædagoger, der torsdag bevægede sig gennem Københavns gader fra Nørrebro til Christiansborg Slotsplads.
Den kilometerlange demonstration fyldte begge vejbaner på Nørrebrogade, og al trafik blev ledt væk fra ruten af motorcykelbetjente. Enkelte hidsige bilister reagerede aggressivt på det lange optog – en enkelt forsøgte endda at mase sin bil tværs gennem demonstrationen – men ellers var der lutter smil og positive reaktioner på de råbende og syngende demonstranter.

Selvom stemningen var både festlig og musikalsk, lurede alvoren dog lige under overfladen, ikke bare i de mange foldere og løbesedler, der blev delt ud, men også i de strejkende pædagogers attitude. Som den hvidklædte blok fra Sundhedskartellet højlydt gjorde opmærksom på, er det nu slut med at være »pæne piger«.
Tidligere på dagen var formanden for sundhedskartellet, sygeplejerskernes formand Connie Kruckow, på besøg hos finansminister Lars Løkke Rasmussen (V), der fik overrakt 130.000 underskrifter fra danskere, der støtter kravet om ligeløn for offentligt ansatte under sundhedskartellet, og nedsættelse af en ligelønskommission.





Tak fordi du bruger Modkraft.
Vi håber du har læst noget interessant eller oplysende.
Du kan støtte Modkraft via MobilePay: 50 37 84 96