Annonce

3. april 2008 - 15:38

EF-domstolen godkender underbetaling

Torsdag den 3. maj var en kedelig dag for den europæiske fagbevægelse. Her faldt EU-domstolens afgørelse i den såkaldte »Rüffert-sag«. Domstolen afgjorde, at den tyske delstat Niedersachsen ikke kan stille krav om, at firmaer, der for delstaten, skal overholde lokale overenskomster.

JPEG - 36.2 kb
EF-domstolen undergraver med »Rüffert-dommen« lønmodtagernes interesser, mener Søren Søndergaard fra Folkebevægelsen mod EF.

Afgørelsen kalder Søren Søndergaard, der er medlem af Europaparlamentet for Folkebevægelsen mod EU, for en åben krigserklæring mod lønmodtagerne og fagbevægelsen i hele EU.

- Vaxholm-dommen mod konflikteretten var en advarsel til alle lønmodtagere i EU, og Rüffert-dommen er en åben krigserklæring, siger han.

Tjenesteydelser over lønmodtagerinteresser

"Rüffert-sagen« handler om en konflikt mellem den tyske delstat Niedersachsen og et lokalt byggefirma, Objekt und Bauregie GmbH & Co. KG. Delstaten har som del en aftale med byggefirmaet krævet, at det skulle betale deres ansatte overenskomstmæssig løn.

Det var indskrevet i kontrakten, men blev ikke overholdt, da byggefirmaet ansatte en polsk underleverandør, PKZ sp.z.o.o. Det betalte sine 53 ansatte under halvdelen af den løn, som de tyske byggearbejdere havde ret til efter overenskomsten.

EU-domstolne har nu afgjort, at EUs regler om fri udveksling af tjenesteydelser forhindrer, at udstationerede arbejdere aflønnes efter den overenskomst, der gælder lokalt. De udenlandske arbejdere kan nøjes med at blive betalt efter hjemlandets overenskomst, har den afgjort.

Det åbner op for social dumpning af arbejdsforholdene over hele Europa.

– Afgørelsen har ikke kun betydning for de nordiske landes velfærdsmodel. Dommen har europæiske dimensioner, fordi det underminerer arbejdsforholdene i hele EU. Overalt kan arbejdsforholdene nu kan dikteres af den mindste fællesnævner, dvs. de lande, der har de dårligste arbejdsvilkår, siger Nikolaj Villumsen, der er sekretær for Søren Søndergaard i Europaparlamentet, til Modkraft.

Klaus Dranger fra det tyske parti Die Linke og sekretær for koalitionen af venstrefløjspartier i Europaparlamentet siger, at EU-domstolens afgørelse indeholder flere faktuelle problemer, blandt andet om karakteren af den lokale overenskomst.

Lønmodtagere må sikre sig mod social dumpning
Det er anden gang at EF-domstolen afgør, at det indre markeds udveksling af varer og tjenesteydelser skal prioriteres højere den lønmodtagernes rettigheder.

I december afgjorde domstolen i den såkaldte »Växholm-dom«, at den svenske fagbevægelses blokade mod et lettisk firma, der betalte sine ansatte efter lettiske forhold, skete på et »uklart grundlag«. Det betød i praksis at blokaden blev erklæret ulovlig.

Søren Søndergaard fra Folkebevægelsen opfordrer nu alle lønmodtagerpartier til at protestere mod dommen.

- Dommen viser, at EU’s regler for det indre marked ikke kun skaber problemer for lønmodtager rettigheder i Danmark og Sverige, men i hele EU. Domstolens fortolkning af EU’s regler betyder, at det reelt bliver umuligt at forhindre underbetaling.

– Uanset holdningen til Lissabon-traktaten i øvrigt må alle lønmodtagerpartier kunne blive enige om, at ratificeringen af denne nye EU-grundlov selvfølgelig ikke kan fortsætte så længe retten til at imødegå social dumpning ikke er sikret, siger han.

Redaktion: 

Tak fordi du bruger Modkraft.
Vi håber du har læst noget interessant eller oplysende.
Du kan støtte Modkraft via MobilePay: 50 37 84 96

Annonce