Annonce

4. oktober 2007 - 15:43

Fortsat portørstrejke på Rigshospitalet

Ifølge portørerne og hospitalsmedhjælpere er strejken iværksat, fordi Danske Regioner har pålagt hospitalsledelsen, at man ikke længere vil acceptere de demokratisk valgte tillidsfolk.

»Forhandlingsretten er således overdraget til en tredje part, som fremover skal forhandle vores løn- og arbejdsforhold – et forbund vi ikke er medlem af«, skriver de strejkende i en pressemeddelelse.

JPEG - 55.5 kb
Portører og hospitalsmedhjælpere på Rigshospitalet strejker fortsat.

Portører og hospitalsmedhjælpere kræver derfor, at Danske Regioner accepterer de valgte tillidsfolk, indtil konflikten er behandlet ved den arbejdsretssag, som portørernes fagforening, Lager, Post og Servicearbejdernes Forbund, har anlagt.

Udover konflikten om tillidsfolkene er der også utilfredshed med portørernes overenskomst. Siden driften af sygehusene ved årsskiftet blev lagt over i regionerne, har disse forsøgt at få Rigshospitalets portører over på en FOA-overenskomst ligesom landets øvrige portører.

Fredag morgen vil portører og hospitalsmedhjælpere gå i demonstration fra Rigshospitalets hovedindgang ind til Danske Regioner.

Redaktion: 

Tak fordi du bruger Modkraft.
Vi håber du har læst noget interessant eller oplysende.
Du kan støtte Modkraft via MobilePay: 50 37 84 96

Annonce