»Nu stopper festen«. Sådan står der at læse på fangruppen Galehusets hjemmeside, som siden 2003 har været en uofficiel fanklub for den århusianske fodboldklub AGF. Galehuset har om nogle været kendt for kreativ fornyelse af fankulturen, sjove happenings og har ofte markeret sig med antiracistiske manifestationer på landets fodboldstadions.
Og baggrunden for lukningen kommer netop af, at personkredsen omkring Galehuset gentagne gange er blevet udsat for voldelige trusler fra fans med baggrund i det højreekstremistiske miljø. Det har nu fået inderkredsen i Galehuset til at sige fra:
– Vi kan ikke være i en verden, hvor den type trusler eksisterer. Der er stor forskel på at diskutere i et debatforum på nettet, hvor bølgerne indimellem går højt, og så at blive opsøgt af personer, der søger mod den lavest mulige form for kommunikation, lyder det fra Galehuset til Århus Stiftstidende.
Truslerne har således ikke begrænset sig til tribunerne eller debatfora, men er også foregået ved sammenstød i byen. Hilsner som: »Vi nakker dig«, »Vi ved, hvor du bor« og »Vi skal nok få fat i dig«, er flere gange blevet fremført overfor Galehusets medlemmer på gaden i Århus.
Appel om aktiv handling
Et sammenstød med de racistiske fans i Århus efter sidste weekends fodboldkamp mellem AGF og Randers fik bægret til at flyde over. Nu appellerer Galehuset i en sidste erklæring til, at der gribes ind overfor de racistiske grupperinger:
»Samtidig stiller vi spørgsmålet til vores medsupportere, AGF, Århus Elite, Aros Vagter, Århus Politi og Århus By. Accepterer I dette? Hvornår er nok, nok?, lyder det således på galehusetagf.dk.
Med disse spørgsmål følger også en stærk appel om at tage aktiv stilling, hvis man ikke vil acceptere en voldelige og racistisk udvikling på tribunerne:
»Galehuset har gjort meget, nu er det på tide at vores medsupportere, klubben, Århus Elite og Århus tager stilling og gør deres. De må aktivt arbejde for at ændre den udvikling, der er fundet sted, eller acceptere en tribunekultur der på og uden for stadion indeholder kræfter, der søger mod den lavest mulige form for kommunikation«.
Sympati, men ingen planer om handling
Galehuset møder opbakning fra både klub og spillere, der dog umiddelbart afviser at gøre mere:
– Det er svært at gøre mere, end der bliver gjort. Det er bare vigtigt, at klubben og spillerne tager afstand fra vold og racisme i samfundet generelt og på fodboldstadions. Der skal ikke være tvivl om, at vi tager stor afstand fra sådan nogle mennesker. Det er dybt tragisk, at de kan få lov at »vinde« over den sjove, fredelige og festlige fankultur. Det er utroligt trist, siger AGF-spilleren Peter Graulund til bold.dk.
Nogenlunde samme melding kommer fra Århus Elite, selskabet bag fodboldklubben:
– Vi begræder, at Galehuset nedlægger sig selv. Men som jeg har forstået, er de blevet truet ude i det offentlige rum, og derfor må det være en sag for politiet. Vi kan skride ind over for de personer, der truer, heiler og kommer med racistiske udtalelser under kampene, og det gør vi også, siger Lars Windfeld til Århus Stiftstidende.
Galehuset har dog afvist at gøre en politisag ud af de konkrete episoder. I stedet ønsker de, at der samlet markeres en til stadighed aktiv holdning, hvor racistiske fans ikke har plads på tribunerne.
Tak fordi du bruger Modkraft.
Vi håber du har læst noget interessant eller oplysende.
Du kan støtte Modkraft via MobilePay: 50 37 84 96