Tal fra Politiets Efterretningtjeneste PET viser, at 2005 har budt på en kraftig stigning i racismen i Århus sammenlignet med sidste år. Ifølge PET står de nazistiske grupperinger Dansk Front og White Pride bag en tredjedel af de indberetning, der handler om racisme, skriver Århus Stifttidende.
Seneste grove eksempel stammer fra starten af september, hvor fire danske mænd omringede en ung somalier, satte en kniv for hans strube og sagde, at de ville slå ham ihjel.
Episoden er blot en blandt mange, og kriminalkommissær Bjarne Laursen oplyser til Stiften, at den bliver indberettet til PET som et racistisk overfald.
Af Martin Lindblom/Monsun
Tak fordi du bruger Modkraft.
Vi håber du har læst noget interessant eller oplysende.
Du kan støtte Modkraft via MobilePay: 50 37 84 96