Kandidater i kort snor
- De er ikke så vilde med, at vi rykker ud med, hvem de er. De risikerer bare at komme til at sige noget, der ikke svarer til listens politik.
Sådan siger næstformand og spidskandidat for Århus Mod Moskéen, Niels-Christian Herholdt Braad, da Århus Stiftstidende fornylig spurgte til to af foreningens seks kandidater.
At næstformanden ønsker at holde sine kandidaterne i kort snor, kan ikke overraske. Foreningen, der stiller op som lokalliste i Århus Kommune til kommunalvalget den 15. november, er berygtet for sine højre-ekstreme holdninger, som tidligere har bragt dem på kanten af racisme-paragraffen.
Foreningen kæder konsekvent islam og ønsket om at opføre en moské i Århus sammen med terror, vold, kriminalitet og frygt. Foreningen henter sin opbakning blandt byens etablerede højrefløj i Dansk Folkeparti – som ikke er repræsenteret i Århus Byråd – samt den udenomsparlamentariske højrefløj i de ligså så anti-muslimske grupper Dansk Kultur og Den Danske Forening.
Foreningen blev dannet i sin nuværende form i juni 2004 og havde oprindeligt kun et enkelt punkt i sit program: at stoppe planerne om opførelse af en fælles-moské i Århus.
Senere er yderligere – mere eller mindre diffuse - programpunkter kommet til i forlængelse af foreningens opstilling som lokalliste til kommunalvalget. Foreningen har ifølge egne oplysninger i dag omkring 400 medlemmer.
Århus Byråd på gaden
Indtil nu har Dansk Folkeparti forsøgt at distancere sig fra foreningen ved at ekskludere medlemmer af partiet, som er aktive i Århus Mod Moskéen. Også partiet Venstre har måtte tage stilling til problemet, da en anden af anti-moské-foreningens kandidater, Søren Quist Rasmussen, indtil fornyelig var bestyrelsesmedlem i den lokale Venstre-partiforening.
Søren Quist Rasmussen er stadig medlem af både Venstre og Århus Mod Moskéen.
Enigt Byråd mod racisme
Men nu kan det altså være nok, mener et samlet Århus Byråd. Den 9. november vil samtlige byrådsmedlemmer markere Krystalnatten og sende et signal til den nye forening om, at man står sammen mod intolerance og racisme.
- Århus Mod Moskéen vil gøre valget til et spørgsmål om muslimers ret til at have et samlingssted. Det ligner de tendenser, der var med til at gøde jorden for Krystalnatten og jødeforfølgelserne. Det er bekymrende, synes et enigt byråd, der siger: Hertil og ikke længere. Og større manifestation kan man vel ikke forestille sig, siger Jens Winther (V) til Århus Stiftstidende torsdag den 13. oktober.
Hans Halvorsen fra Socialdemokraterne tager tråden op:
- Vi er 31 byrådsmedlemmer, der siger: Der er en skillelinje. Der er ting, vi ikke vil acceptere. Derfor aflyser vi valgkampen en times tid den 9. november for at vise, at det, der skete dengang i Tyskland ønsker vi ikke gentaget i Danmark.
Ekstra Bladet: »Stop galskaben«
Også på landsplan er linierne trukket skarpt op. Samme dag som nyheden om Århus Byråds samlede front mod højreekstremisme og intolerance blev bragt på forsiden af lokale aviser, bragte Ekstra Bladet en leder, hvori avisen fastholder Dansk Folkeparti på deres medansvar for at have udklækket, hvad avisen betegner som »galskab«.
Ekstra Bladets leder slutter med en kritik af Dansk Folkepartis rolle i den nye bølge af anti-muslimsk ekstremisme.
Lederen fastslår, at mange medlemmer af Århus Mod Moskéen har en fortid i partiet, og derfor må det regeringsbærende parti vedkende sig et medansvar:
»… partiets historie giver det et medansvar for, at det i kølevandet på en tiltrængt debat om udlændingepolitikken pludselig blev legitimt at lufte de mest hadefulde og forvrøvlede fordomme«.
I lederen opfordres Dansk Folkeparti også til at »… sætte en grænse for galskaben«.
Formiddagsavisen bringer samme dag et interview med det tidligere medlem af Dansk Folkeparti og nuværende talsmand for anti-moské foreningen, Per Hovgaard. I interviewet siger han blandt andet, at han er »100 procent overbevist« om, at landets muslimer ønsker at myrde alle danskere.
Bestyrelsen er tavs
Allerede dagen efter at Per Hovgaard udtalte sig i nedladende vendinger om muslimer – han forudså blandt andet at opførelsen af en moské i Århus ville føre til blodbad – blev han anmeldt for overtrædelse af racisme-paragraffen.
Socialdemokraternes borgmesterkandidat, Nicolai Wammen, står bag anmeldelsen og har forklaret til Århus Stiftstidende:
- Per Hovgaard og Århus mod Moskéen prøver at oppiske en stemning af had mod en bestemt befolkningsgruppe på en måde, der minder om udviklingen i Tyskland i 1930’erne. Hans udtalelser er horrible og bindegale, siger Nicolai Wammen.
I en kortfattet pressemeddelelse udsendt den 14. oktober, underskrevet bestyrelsen i Århus Mod Moskéen , skriver de om byrådets demonstrations initiativ, at de mener »det er i orden, byrådet gennemfører en demonstration mod intolerance og nazisme«.
Bestyrelsen forholder sig ikke til, endsige dementerer, den målrettede kritik mod foreningen. I pressemeddelelsen fremgår det dog ikke, om foreningen ønsker at deltage i arrangementet side om side med deres måske kommende byråds-kollegaer.
Århus Mod Moskéen planlægger ifølge deres hjemmeside at uddele 50.000 valgfoldere og sætte 1.000 valgplakater op samt promovere sig selv i form af radiospots på »den mest populære radiokanal«.
Af Rune Eltard-Sørensen/Monsun
Læs om Århus Byråds demonstration i Århus Stiftstidende
Læs »Religiøs sikkerhedsventil mangler opbakning« på Modkraft.dk
Tak fordi du bruger Modkraft.
Vi håber du har læst noget interessant eller oplysende.
Du kan støtte Modkraft via MobilePay: 50 37 84 96