Fagforbundet 3F har rejst sag mod lensgreve Bendt Wedell fordi han ifølge forbundet i årevis har stået bag »systematisk underbetaling« af rumænske sæsonarbejdere.
Det skriver Fagbladet 3F den 6. juni.
Rumænerne fik typisk under 30 kroner i timen for at klippe pyntegrønt og binde kranse i oktober og november 2009.
Fagbladet 3F er i besiddelse af lønsedler for 12 rumænere, som har arbejdet på Frijsenborg Gods. Deres løn ligger fra 3.600 kroner til 8.161 kroner om måneden før skat. En 32-årig kvinde tjente 20 kroner i timen.
– Det er ren udnyttelse af udenlandsk arbejdskraft. Frijsenborg bærer et stort ansvar for, at udenlandske arbejdere er blevet groft snydt i løn for arbejde på godset, siger Morten Fischer-Nielsen, forhandlingssekretær i Den Grønne Gruppe i 3F.
Læs artiklen »Massiv løndumping hos Joachims partner« i Fagbladet 3F.
Tak fordi du bruger Modkraft.
Vi håber du har læst noget interessant eller oplysende.
Du kan støtte Modkraft via MobilePay: 50 37 84 96