Annonce

1. juni 2010 - 14:59

Tillidsfolk boykotter samarbejde

LO og FTF trækker sine medlemmer ud af samarbejdsudvalget i Odder Kommune.

Det sker, fordi kommunen ikke har fulgt kravet fra fagforeningerne om at trække opsigelserne af tillidsvalgte tilbage, skriver organisationerne i et brev til kommunaldirektør Jesper Hjort, borgmester Elvin J. Hansen (S) og 1. viceborgmester Sanne Rubinke (SF).

I sidste måned tog Odder Kommune hul på en omfattende fyringsrunde af 126 ansatte. Blandt de opsagte var syv tillids - og sikkerhedsrepræsentanter, der repræsenterer lærere, sygeplejersker, socialpædagoger og akademikere.

16 sygeplejesker i hjemmeplejen nedlagde spontant arbejdet, da de opdagede, at deres tillidsrepræsentant og sikkerhedsrepræsentant var blandt de fyrede.

Fyringerne af tillidsfolkene er et klokkeklart brud på hovedaftalen og et principielt spørgsmål om de tillidsvalgtes ret til at ytre sig, mener de ansattes fagforeninger.

– Vi vil have kommunen til at indrømme, at de har lavet en fejl og begået brud på hovedaftalen. Vi skal kunne stole på, at vores medlemmer som ansatte i kommunen ikke risikerer at blive fyret, hvis de på vegne af deres kolleger udtaler sig kritisk om forholdene. Det skyldes Odder Kommune os en garanti for, siger Kirsten Normann Andersen, formand for FOA Århus.

Læs mere i dagbladet Arbejderen

Redaktion: 

Tak fordi du bruger Modkraft.
Vi håber du har læst noget interessant eller oplysende.
Du kan støtte Modkraft via MobilePay: 50 37 84 96

Annonce