Annonce

20. september 2009 - 12:27

Metal Ungdom ønsker politik

Det er ikke politik, der afholder metal-lærlinge fra at melde sig i fagforening.
Sådan lyder erfaringerne fra Metal Ungdom i både Odense og Hovedstaden.

– Vi har faktisk haft mange komplicerede diskussioner. For eksempel om hvad man kan stille af krav i en tid, hvor arbejdsløsheden eksploderer og arbejdspladser forsvinder. Konklusionen er blevet, at staten må gå ind og overtage lukningstruede virksomheder, fortæller Majid Atik, formand for Metal Ungdom i Hovedstaden.

I Odense har Torben Ørvad Jensen, som formand for afdelingens ungdomsarbejde, været med til at stable mange fredagsarrangementer på benene. Her har tillidsfolk, folk fra forbundet og også politikere været inviteret, uden at det har holdt lærlingene væk.

Derimod er det nok så vigtigt at gribe de spørgsmål, som lærlingene finder relevante for deres liv og dagligdag, er de to ungdomsrepræsentanter, der har deltaget på Dansk Metals kongres i Aalborg hele ugen, enige om.

Forholdene på erhvervsuddannelserne og lærlingenes vilkår ligger lige for, mener Torben Ørvad Jensen.

– Region Syd har sat gang i en kampagne, der hedder »Pimp-din-løn«. Det er utroligt populært. Med jævne mellemrum aflægger vi besøg på Teknisk Skole i Odense, hvor vi forinden har opfordret lærlingene til at tage deres lønsedler med på skolen. Den bliver så tjekket af folk fra fagforeningen, fortæller Torben Ørvad Jensen.

Læs mere i dagbladet Arbejderen

Redaktion: 

Tak fordi du bruger Modkraft.
Vi håber du har læst noget interessant eller oplysende.
Du kan støtte Modkraft via MobilePay: 50 37 84 96

Annonce