Annonce

16. september 2009 - 11:33

Norge: Hver tredje hyrer øst-arbejdskraft

Over hver tredje arbejdsgiver i Norge hyrer arbejdere fra østlandene til at få udført arbejde.

Det viser tal fra norsk LO’s forskerbureau Fafo, der konstaterer, at tallet er steget fra 15 procent i 2006 til hele 39 procent i år.

Tallet er meget større, end fagbevægelsen har antaget.

Roger Hansen, leder i Transportarbeiderforbundet er vred:

– På godsområdet oplever vi at folk bliver fyret, mens arbejdsgiverne samtidig ansætter såkaldte »Euro 1000«-chauffører fra østlande, som må sove i lastbilerne og leve for 1000 euro [7440 danske kroner, red.] om måneden, siger han til den norske avis Klassekampen.

Indenfor fiskerisektoren opgiver 45 procent af arbejdsgiverne, at de hyrer østeuropæiske arbejdere.

Dét bekymrer fagforbundet Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelforbund, NNN.

– Vi har længe modtaget bekymrede meldinger fra ansatte i fiskeri-industrien om, at ansatte fyres for at blive erstattet af østeuropæiske arbejdere, som kommer gennem jobbureauer, siger Jan Egild Pedersen, formand for NNN.

Læs mere i dagbladet Arbejderen

Redaktion: 

Tak fordi du bruger Modkraft.
Vi håber du har læst noget interessant eller oplysende.
Du kan støtte Modkraft via MobilePay: 50 37 84 96

Annonce