Over hver tredje arbejdsgiver i Norge hyrer arbejdere fra østlandene til at få udført arbejde.
Det viser tal fra norsk LO’s forskerbureau Fafo, der konstaterer, at tallet er steget fra 15 procent i 2006 til hele 39 procent i år.
Tallet er meget større, end fagbevægelsen har antaget.
Roger Hansen, leder i Transportarbeiderforbundet er vred:
– På godsområdet oplever vi at folk bliver fyret, mens arbejdsgiverne samtidig ansætter såkaldte »Euro 1000«-chauffører fra østlande, som må sove i lastbilerne og leve for 1000 euro [7440 danske kroner, red.] om måneden, siger han til den norske avis Klassekampen.
Indenfor fiskerisektoren opgiver 45 procent af arbejdsgiverne, at de hyrer østeuropæiske arbejdere.
Dét bekymrer fagforbundet Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelforbund, NNN.
– Vi har længe modtaget bekymrede meldinger fra ansatte i fiskeri-industrien om, at ansatte fyres for at blive erstattet af østeuropæiske arbejdere, som kommer gennem jobbureauer, siger Jan Egild Pedersen, formand for NNN.
Tak fordi du bruger Modkraft.
Vi håber du har læst noget interessant eller oplysende.
Du kan støtte Modkraft via MobilePay: 50 37 84 96