Annonce

24. juni 2010 - 15:32

Storbritannien: Konservativ krig mod offentlig sektor

»Regeringen erklærer krig mod den offentlige sektor«!

Sådan lyder nødråbet fra britiske fagforbund, efter at Storbritanniens nye, konservative regering i tirsdags annoncerede en omfattende økonomisk spareplan.

Briterne må spænde bæltet ind i de næste år. Regeringens overordnede mål er at nedbringe Storbritanniens statsunderskud til 20 milliarder pund inden 2016.

Planen betyder blandt andet, at lønniveauet i den offentlige sektor vil blive fastfrosset de næste to år – medmindre du tjener under 190.000 kroner om året.

– At fastfryse den offentlige løn, når inflationen løber af sted på 5,1 procent og momsen sættes op, vil betyde et reelt indhug i millioner af almindelige arbejderes og deres familiers levestandard. De kæmper allerede for at betale stigende regninger, siger Dave Prentis, generalsekretær i Unison – forbundet for offentligt ansatte – til BBC.

Regeringen håber på at tjene 118 milliarder kroner om året til statskassen på den forhøjede moms.

Mens momsen sættes op fra 17,5 til 20 procent, så sænkes virksomhedsskatten fra 28 til 24 procent over de næste fire år.

Det britiske LO (TUC), som repræsenterer de fleste fagforeninger i landet, havde netop opfordret premierminister David Cameron og hans regering til ikke at sænke virksomhedsskatten og sætte momsen op.

Læs mere i dagbladet Arbejderen

Redaktion: 

Tak fordi du bruger Modkraft.
Vi håber du har læst noget interessant eller oplysende.
Du kan støtte Modkraft via MobilePay: 50 37 84 96

Annonce