Annonce

Roskilde Festival
30. juni 2015 - 20:43

Bæredygtighed er krig og leg på Roskilde

Roskilde Festivals bæredygtighedsindsats møder både jubel og modstand blandt festivalens gæster. De er principielt glade for, at der bliver gjort noget, men de gider ikke at hjælpe til, når festen først er gået i gang.

“Det var skide godt i morges. Der hjalp folk selv med at rydde op, men hen ad eftermiddagen begyndte folk at blive decideret ondskabsfulde.”


19-årige Tine Jensen er “motivator” på Roskilde Festival og tirsdag eftermiddag spøjtede et par kåde fyre vand efter hende, da hun opfordrede dem til at samle og sortere deres skrald, så det får en højere grad af genanvendelse. Som et led i festivalens bæredygtighedsstrategi er en skare af frivillige blevet hyret til at overtale gæsterne til at tænke bæredygtighed ind i festivallivet. Og det er en blandet succes.


“Folk vågner op og tænker “hold fast, hvor er her ulækkert”, og så vil de hjertens gerne rydde op. Men så bliver det varmt, og de bliver fulde og irritable,” siger veninden Mille Larsen, som arbejder sammen med sin veninde som motivator.


Del af kommunikationsstrategi


Bæredygtighedsindsatsen er ikke en instans i sig selv, men skal tænkes ind i stort set hver eneste funktion, som er på festivalpladsen. Blandt de mange initiativer samler festivalen mad i overskud ind og giver det videre til hjemløse. Der er opsat tanke til gæsternes tis, som skal bruges til gødning, og badevandet fra badene filtreres og genanvendes.


Og det er ikke en lille opgave at få festivalens gæster til at omlægge deres vaner og opføre sig mere bæredygtigt. Men Roskilde Festival gør et forsøg, da det bl.a. er en del af deres kommunikationsstrategi, siger programlederen for indsatsen, Mikkel Sander.


“Det er ikke nogen hemmelighed, at når vi gør alle de her ting, så vil vi da gerne fortælle verden om det. Det ligger i festivalens DNA at prøve at gøre en forskel,” siger Mikkel Sander.


Økologi giver bæredygtig win-win


Hvis man gerne vil nedbringe sit miljøaftryk på festivalen, er det nemmeste at skifte fra kødmad til vegetaræde. Og her er det rigtig svært at tvinge bæredygtighedskasketten ned over festivalgæsterne, siger Mikkel Sander.


“Der var en svensk festival, som forsøgte at køre kun med vegetarisk mad. Resultatet blev, at shawarma-boderne ude foran festivalen fik en forrygende omsætning,” joker programlederen, som i stedet har udviklet en anden teknik til at få festivalfolket til at spise mindre kød.


Roskilde Festival har nemlig som mål at få 90 procent af al den solgte mad til at være økologisk i 2017, og da prisniveauet skal være rimeligt for alle, opfordrer festivalen madboderne til at bruge flere grøntsager og mindre kød. Og på den måde kan produktionsomkostningerne følges ad med omlægningen til økologi.


Alle tricks gælder i bæredygtighedens navn


De to unge motivator-piger beretter, at det gælder om at komme ned på gæsternes niveau, for at få dem til at agere bæredygtigt – hvilket kan indebære at anvende ens fysik:

“Vi har også brugt Milles bryster,” siger Tine grinende. “Og hvis man kan få dem til at bruge skraldet som kasteskyts, så går der sport i det, når vi kommer kørende med vognen.

Det forlyder også, at en mandlig motivator havde heldet med sig i en camp kun med unge fyre, som bestemt ikke havde tænkt sig at rydde op, på trods af at man knap kunne ane græsplænen under skraldet.

“Jamen, når jeres camp ligner lort, så er der jo ingen damer, som gider være her,” sagde han. 10 minutter senere var campen helt ryddet for skrald.

Redaktion: 

Tak fordi du bruger Modkraft.
Vi håber du har læst noget interessant eller oplysende.
Du kan støtte Modkraft via MobilePay: 50 37 84 96

Annonce