Paul Greengrass har lagt endnu en film til serien om Jason Bourne. Den er skåret over samme læst som de foregående, og man skal ikke vente sig at blive udfordret af komplekse karakterer eller imponerende skuespil. Men husker man at lade være med at tænke for meget, er Jason Bourne vanvittigt underholdende
I Paul Greengrass seneste film om Jason Bournes genvordigheder med at finde sig selv, er der ikke meget nyt under solen.
Plottet i filmen, der meget passende er betitlet »Jason Bourne«, er nyt betræk på skelettet fra de tre foregående film om den amnesiramte superagent. Skuespilpræstationerne er tilstrækkelige, og anledningerne til dybsindige overvejelser fraværende. Og det et er alt sammen helt, som det skal være
Jason Bourne er igen og stadig på flugt og på jagt - fra og efter de mænd i det amerikanske efterretningsvæsen, der har trænet og hjernevasket ham til at være den perfekte dræbermaskine, der kan slå ihjel ved at rynke panden og slippe levende fra situationer så umulige, at selv McGyver måtte give fortabt.
Han kan hoppe ud af et vindue på femte sal i en bygning og ind at et vindue på tredje i en anden, og kører han galt undervejs i de hæsblæsende biljagter, kommer han ikke værre til skade, end at kan rejse sig og flygte eller slås videre.
Og skal det være, kan også kopiere et SIM-kort på fire sekunder med en dims, han lige har i lommen.
Bourne har brug for sine færdigheder, for hans modstandere har uanede ressourcer til rådighed. Som i virkeligheden kan de aflytte hvemsomhelst hvorsomhelst, pinpointe placeringen af mobiltelefoner og sende deres egne snigmordere eller assets for at eliminere Bourne eller de mennesker, der drister sig til at hjælpe ham.
Så simpel er historien i alle instruktøren Greengrass Bourne-film. Der er selvfølgelig ændringer i rollelisten, nye skumle CIA-planer og –chefer, nye locations, vildere slagsmål og endnu mere hæsblæsende biljagter. Men filmene er plotmæssigt skåret over fuldstændig samme åbenbart profitable skabelon.
For Greengrass har arbejdet med at caste skuespillerne mest handlet om at fylde tomme pladser ud. Rollen som den skurkagtige CIA-chef, der tidlige har været besat af Chris Cooper mfl. bliver i Jason Bourne spillet af Tommy Lee Jones. Bournes lunkne allierede i systemet er ikke længere Joan Allens Pamela Landy, men cyberterrorisme-chefen Heather Lee, der spilles af Alicia Wikander.
Eneste genbrugte karakter fra de foregående film er Julia Stiles Nicky, der har transformeret sig fra at være skakbrik for enten hendes foresatte i CIA eller Jason Bourne til at være sin egen kvinde.
Nicky er ”gone rogue”, som det hedder på agentsprog og er rejst til Island, hvorfra hun hacker sig ind i CIAs computer og stjæler oplysninger om agenturets allerhemmeligste programmer. Fra Island rejser hun til Athen, hvor hun møder Jason Bourne på Syntagma-pladsen.
Det får voldsomme konsekvenser for Nicky og Jason, og sgu for Athen, som oveni ret troværdigt fremstillede gadekampe skal opleve de to i et vanvittigt motorcykelræs med en af Bournes tidligere morderkolleger i hælene.
Der er ingen grund til at fortælle yderligere om plottet, for det er som nævnt så forudsigeligt, som et plot kan være. Der er heller ingen fortræffelige skuespilpræstationer at rose, selvom alle gør det så godt, som de behøver at gøre. Vi behøver ikke at kende til CIA-chefernes privatliv eller vide, hvilke kampe der har raset i Nicky, før hun gik sine egne veje.
Det er nok at forstå, at der er er system, og at konsekvenserne af at forlade det uden at have fået lov er ganske alvorlige.
Matt Damon har kun et eller to ansigtsudtryk at byde på, og han siger ikke alverden (hvad der er en god ting!). De små og få anledninger som instruktør (og manuskriptforfatter) Greengrass giver os til at tænke over Bourne-figurens nødvendigvis komplekse psykologi falder fulstændig til jorden. Eller, det ville de gøre, hvis filmen gav bigrafgængerne tid til at tænke over dem.
Den ny film om Jason Bourne er som dens tre forgængere testoteron-pumpet og voldsæstetiserende og som sådan i tvivlsom liga med den uendelige strøm af lortefilm fra Hollywood om ensomme hævnere, der slår propre næver, kører hurtigt i bil og er hvide mænd.
Men selvom den altså deles med lortefilmene om alle mulige klicheer om handlekraftige mænd som - uden at man kan se det – i virkeligheden også er sårbare og skadede og kun slår ihjel, fordi de er nødt til det, er fremstillingen af figuren Bourne, og det han er oppe imod, et frisk pust.
Jason Bourne er ikke establishment, og hans modstandere er ikke kyniske og korrupte typer, der misbruger deres position i det ekspanderende efterretningsbureaukrati. Fjenden er ikke skumle typer i CIA - det er CIA. Og den magt, som ligger i efterretningstjenesternes adgang til at overvåge os, risikerer ikke at blive misbrugt. Den vil blive det!
Men det er altså ikke for den politiske brod, at man skal bruge to timer af sit liv på at se Matt Damon stikke øretæver ud og køre ræs i Athen og Las Vegas.
Man skal se den, fordi der er fuld skrald på, og fordi man på en mærkelig måde bliver i hopla over den energi, som trækker og skubber filmen. Der er intet at dvæle ved og ingen pauser at gøre det i. Tænke over den kan man godt, men det er bedst at lade være undervejs.
Så skal det nok blive godt, og så skal du nok blive glad!
»Jason Bourne« har haft premiere og går i en lang række biografer landet over.
Tak fordi du bruger Modkraft.
Vi håber du har læst noget interessant eller oplysende.
Du kan støtte Modkraft via MobilePay: 50 37 84 96