ANMELDELSE: Voksede op med »Sange til Rosa« og »Røde Mor« og var måske nok hjernevasket af et par venstreforvirrede forældre, men det var nu mit eget bevidste valg, at Troels Trier altid kom foran alle de andre hippe stjerner.
»Kys Frøen« skrev jeg i min ven- og venindebog under »bedste LP plade«, og min fascination blev ikke mindre af, at se Troels Trier blive ved med at forvandle sig.
Alle de kunstarter, han har kastet sig over og brændt igennem med. Fascinerende. Og det var ikke bare bølger, han lige overfladisk surfede med på. Han kunne jo skrive poesi og spille og tegne og male, seriøst.
Jeg synes, han har aftjent sin værnepligt i forhold til provokation, nytænkning og politisk kunstoprør, og jeg forventer ikke, at hans nye malerier skal sætte et oprør i gang, men jeg er nysgerrig for at se, hvor han bevæger sig hen nu, og tager et smut forbi Galleri Rasmus.
Indenfor bliver jeg smilende budt på en bøf med løg, men der er ingen vegedeller, så det har ikke min interesse. Derimod kan jeg godt lide Troels’ små skulpturer, som han laver i samarbejde med firmaet RikkiTikki.
De er lavet i Kina, fortæller Troels mig. Selvfølgelig er de det. Havde heller ikke regnet med, at det var sygeplejersker og murere, der nu om dage frivilligt gad og sidde og male kunst, som de gjorde i Røde Mor.
Og Kina er jo ved at opkøbe det hele - nu også min barndoms idol - bare de ikke har købt hans sjæl.
Troels ser nu ud til at være Troels. Han ligner sig selv med sine meninger og sin kreative hjerne i behold. Han laver kunst, fordi han kan lide det. Han bruger sin intuition og lader malerier og skulpturer være åbne for tilskuerens tolkning.
Troels’ malerier er stadig i den samme sjove tegneseriestil, som han er kendt for, dog er »Sushi Fukushima« i en ny stil. Her har Troels malet motivet af de atomkrafthærgede fisk mere enkelt.
Det kunne være spændende, hvis han gik videre ad den vej og eksperimenterede med at opløse sine figurer til det mere abstrakte.
Jeg savner af og til den poesi og dybde, der var i både »Sange til Rosa« samt visse tekster af Røde Mor. Troels indeholder jo det hele, ikke kun den skæve og skøre humor, naivismen og den kloge/sjove politiske jargon, men også det smukke og rørende. Og det er ikke altid, at kunstnere kan tegne, som Troels kan. Det kunne også være sjovt at se et par linoleum- eller træsnit.
Troels Trier: »Bøf med løg - nu med billeder«. Udstilling 20. oktober – 19. november. Galleri Rasmus, Hauser Plads 14, 1127 Kbh K.
Tak fordi du bruger Modkraft.
Vi håber du har læst noget interessant eller oplysende.
Du kan støtte Modkraft via MobilePay: 50 37 84 96