Annonce

15. december 2008 - 12:55

Regeringens trafikplan: Talmagi

En grøn trafikplan. 150 milliarder kroner til infrastruktur, heraf næsten 50 milliarder til jernbaner.

Sådan lød det glade budskab fra transportminister Lars Barfoed, da han mandag offentliggjorde regeringens nye plan for investeringer i infrastruktur i de næste 12 år.

Men efter at chefanalytiker i Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Martin Madsen, har kradset i lakken skrumper pengene til den kollektive jernbanetrafik kraftigt.

– Trafikplanen er endnu et økonomisk tryllenummer udført af regeringen. Det er en smart måde at puste tal op på, at lægge en masse tal sammen over tolv år, siger han.

Ud af de 49,3 milliarder kroner som, ifølge regeringen, er afsat til kollektiv trafik, går reelt kun 2,1 milliarder kroner til investering i nye projekter.

Resten af pengene går enten til projekter, der allerede er besluttet, eller til vedligeholdelse: 37,2 milliarder går til genopretning af de nedslidte skinner og signaler. 10 milliarder går til en allerede besluttet forbindelse mellem København og Ringsted.

– Det er umuligt at få en seriøs debat af forholdet mellem motorveje og kollektiv trafik og af, hvordan skattekronerne skal bruges. Jeg er økonom, og det har taget mig fire dage at gennemskue tallene i trafikplanen. Hvad skal hr. og fru Danmark tro, når de får ørene tudet fulde om at regeringen afsætter 150 milliarder kroner til infrastruktur, siger Martin Madsen.

Læs mere i dagbladet Arbejderen

Redaktion: 

Tak fordi du bruger Modkraft.
Vi håber du har læst noget interessant eller oplysende.
Du kan støtte Modkraft via MobilePay: 50 37 84 96

Annonce