Annonce

17. november 2008 - 17:24

Venstrefløjen støtter Foghs »grønne revolution«

Statsminister Anders Fogh Rasmussen erkendte under sin tale søndag på Venstres landsmøde, at han har taget fuldstændigt fejl i den miljøpolitik, regeringspartiet har ført gennem de seneste syv år.

Statsministeren indrømmede for eksempel at have tilhørt »dem, der har været lidt i tvivl om, hvorvidt klimaforandringerne kom fra naturen selv eller fra mennesker«, og på den baggrund blev der skåret lige vel dybt i det miljøministerium, som den borgerlige regering overtog efter SR-regeringen i 2001.

For eksempel fjernede regeringen allerede året efter støtten til udvikling af alternativ energi på et tidspunkt, hvor Danmark ellers var i front, når det gjaldt solvarmeanlæg.

Nu sadler regeringen så tilsyneladende om med en storstilet plan om »Grøn Vækst«, der – gradvist – skal »udvikle et samfund og en økonomi, som er fri for fossile brændsler som kul, olie og gas« og »omlægge produktion og forbrug og skabe et fossilfrit samfund« gennem en »massiv satsning på grøn adfærd og grøn teknologi«, som det hedder i regeringens baggrundspapir om de nye grønne planer.

JPEG - 40.7 kb
Venstrefløjen vil meget gerne hjælpe Venstre til at det bli’r til noget med de nye grønne visioner. Foto: Brian Berg/Monsun

Og det er toner, der glæder ikke mindst venstrefløjspartierne SF og Enhedslisten. I en pressemeddelelse tilbyder Enhedslisten således at hjælpe regeringen til at komme hurtigt i gear med den nye politik ved at fremsætte fire beslutningsforslag, »som ligger i umiddelbar forlængelse af statsministerens tanker«.

Enhedslisten vil hjælpe statsministeren

– Da statsministeren nu har erkendt, at Venstre tidligere har været fodslæbende i forhold til miljø og energipolitikken, skulle der ikke være noget i vejen for, at Venstre umiddelbart støtter disse forslag, udtaler Per Clausen, energi- og miljøordfører for Enhedslisten.

Forslagene handler om at fjerne CO2-afgiften på CO2-fri el, fritagelse for det kommunale anlægsloft ved udførelse af energirenovering af kommunale bygninger, en skærpelse af bygningsreglementet, sådan at der stilles større krav til energibesparelser og oprettelse af en energisparefond.

– Enhedslisten gør altså det, statsministeren taler om. Vi vil udnytte den nuværende vanskelige økonomiske situation til at sætte gang i udviklingen af vedvarende energi og energibesparelser. På den måde kan vi både forhindre den truende arbejdsløshed i at brede sig og for alvor få taget fat på at løse klimaudfordringen, siger Per Clausen.

SF vil have »grøn revolution«

Også SF griber de nye toner fra regeringen med kyshånd. Således opfordrer partiformand Villy Søvndal statsministeren til at indkalde lederne af alle Folketingets partier til samtale om, hvordan der skabes »en grøn revolution i Danmark«.

– Jeg ser meget positivt på Foghs nye kurs. Jeg synes, at vi nu skal sætte os sammen på tværs af partiskel og sammen lave en plan, der kan bringe Danmark helt i front når det handler om klima og miljø, siger Villy Søvndal i en pressemeddelelse.

Ifølge SF skal den grønne revolution »reducere landbrugets forbrug af pesticider markant, nedbringe energiforbruget i det offentlige, sikre omlægning til vedvarende energi og opgradere den kollektive trafik.

SF’s klima- og energiordfører, Anne Grete Holmsgaard opfordrer desuden statsministeren til at »komme op i tempo, så det tabte kan genindvindes hurtigst muligt«, og foreslår derfor – ligesom Enhedslisten – at de kommuner, der vil energirenovere, omgående tildeles dispensation fra anlægsloftet.

– Statsministeren talte i Herning varmt om Sønderborg som eksempel på en kommune, hvor der er en spændende udvikling i gang. Men det er kun få uger siden, at regeringen gav selvsamme Sønderborg nej til at gennemføre energirigtig renovering, fordi kommunen så vil bryde anlægsloftet, siger Anne Grete Holmsgaard.

Endelig er SF’s trafikordfører Pia Olsen Dyhr på banen med et forslag til Anders Fogh om at investere trængselsafgifter i kollektiv trafik.

– Det bliver interessant at se, om statsministeren med hans bebudede nye klimavenlig profil vil tage det helt afgørende skridt og øremærke indtægterne fra trængselsafgifter til forbedring af den kollektive trafik – det er nemlig den eneste fornuftige løsning, hvis man faktisk vil lave klimavenlig politik og ikke bare have et klimavenligt image, siger Pia Olsen Dyhr.

Redaktion: 

Tak fordi du bruger Modkraft.
Vi håber du har læst noget interessant eller oplysende.
Du kan støtte Modkraft via MobilePay: 50 37 84 96

Annonce