Der er blevet sat spot på de banker, der ikke har renteafkast og hurtig profit som første prioritet. Og en af de »etiske banker oplever ligefrem en fortsat stigning på indlånssiden trods den turbulente situation i finanssektoren.
– Naturligvis kunne vi ønske os en højere stigning, men i betragtning af den krise, der har ramt finansverdenen i almindelighed, er vi stolte over, at netop vores type bankvirksomhed kan præstere øgede indlån og fortsat høj kundetilgang, siger Lars Pehrson, der er direktør i andelskassen Merkur.
Merkur har siden 1982 drevet bankvirksomhed med fokus på »forsigtig kreditvurdering, samfundsmæssig relevans i de finansierede projekter og spredningen på mange forskellige typer af udlån til både private, erhverv og institutioner, højt«, hedder det i en pressemeddelelse fra pengeinstituttet.
Ifølge Lars Pehrson er antallet af besøgende på bankens hjemmeside fordoblet under finanskrisen, ligesom interessen for den alternative måde at drive bankvirksomhed er generelt øget.
– Lige siden starten i 1982 har vi holdt fast i, at bankvæsen ikke handler om at score kortsigtede gevinster, men om at finansiere de ting samfundet har brug for. En holdning som jeg er ret overbevist om, at flere og flere danskere vil sympatisere med og få øjnene op for vigtigheden af efter denne finanskrise.
Samme oplevelse har en anden af de etiske banker, Andelskassen Oikos, hvor etiske formål er vigtigere end profitten.
– Der er ingen af vores kunder, der er smuttet, og interessen er i hvert fald ikke blevet mindre, siger Oikos’ kommunikationsansvarlige, Gullmai Sørensen, til Modkraft.dk.
Banken har endnu ingen konkrete tal, men der er ingen tvivl om, at mange flere har henvendt sig end normalt.
Ifølge Gullmai Sørensen er Oikos netop kendt for ikke at tage en risiko – tværtimod har banken som hovedtese ikke at låne mere ud, end den har. Grundlæggende består bankvirksomheden i at udlåne penge til verdens fattige – også kendt som mikrokreditter – og det er der ikke megen profitmaksimering i.
– Hvis folk går mest op i deres renter, er det ikke her, de skal være, konkluderer Gullmai Sørensen.
Hos Andelskassen Fælleskassen – der er baseret på tanken om holdninger og værdier, frem for udbetaling af udbytte – er der ligeledes ros til kundernes adfærd under krisen. Af et brev til Fælleskassens Repræsentantskab fra bankdirektør Lars Frederiksen fremgår det, at der ikke er registreret udtræk foretaget på grund af manglende tiltro til Fælleskassen.
Til gengæld har Fælleskassen valgt at melde sig til statens garantiordning omkring en ubegrænset sikring af alle indlån, selvom det som minimum vil koste banken 2,4 millioner kroner over de næste to år.
Det er bl.a. sket af frygt for, at de banker der står uden for garantiordningen vil blive betragtet som »et B-hold«, og at mange derfor ville flytte deres indlånsmidler fra Fælleskassen.
Og selvom Fælleskassen på kort sigt vurderes at være »en ganske sund forretning«, konstaterer Lars Frederiksen, at »flere ting peger i retning af en noget mindre indtjening« på længere sigt.
Den svensk baserede »Bank med hjerte« kan ligeledes konstatere, at bankkunder generelt er meget loyale. Bank med hjerte er et tilbud de 1,6 millioner medlemmer af FDB og COOP Danmark og administreres af Swedbank Sverige med det formål at tilbyde »konkurrencedygtige bankprodukter med social ansvarlighed«. Banken arbejder bl.a. sammen med UNICEF og Max Havelaar
– Vi har ikke mærket nogen direkte effekt af finanskrisen, men på lang sigt er vi sikre på, at der vil blive øget interesse for socialt og økologisk engagement, siger Peter Nordblad, der er direktør for Swedbank i Danmark, til Modkraft.dk.
Tak fordi du bruger Modkraft.
Vi håber du har læst noget interessant eller oplysende.
Du kan støtte Modkraft via MobilePay: 50 37 84 96