Kampagnen er hentet med tydelig inspiration fra især England, hvor man siden EM slutrunden i 1996 har kørt et identisk initiativ under navnet »Show racism the red card«. Initiativtagerne var den engelske spillerforening, så det er i naturlig forlængelse heraf, at den danske spillerforening gør sin engelske søsterorganisation kunsten efter.
Foruden England har kampagnen også kørt i Norge siden 2000, og en række andre europæiske lande har haft lignende initiativer. I Danmark er det planen, at initiativet skal køre over tre år.
Antiracisme på tre ben
Projekter har overordnet set tre punkter, som skal være omdrejningspunkt: Synlighed, skolekampagne og virksomhedskampagne. Udgangspunktet er fodbolden, og kampagnen markedsføres gennem brug af kendte personligheder.
Synligheden vil primært bestå i klare markeringer i forbindelse med fodboldkampe og annoncer, hvor det er meningen, at spillerne offentlig skal stå frem og tage afstand fra racisme.
Kampagnens andet ben er henvendt til folkeskolerne, hvor undervisningsforløb om racisme og diskrimination skal udvikles. På pressemødet, der igangsatte kampagnen, forklarede Anders Bondo Christensen, formand for Danmarks Lærerforening, idéen:
– I folkeskolen gør vi meget ud af, at hvert enkelt barn modtages som et unikt individ med sine egne værdier. Den enkelte elev er således i centrum i folkeskolen, men det er vigtigt at huske, at den enkelte ikke er noget uden fællesskabet. Forsvinder fællesskabet, forsvinder friheden og mulighederne for vækst for den enkelte også. Et godt fodboldhold er meget mere end summen af de enkelte spilleres kvaliteter. Sådan er det også i folkeskolen.
Endelig skal kampagnen målrettes mod virksomheder, hvor hensigten er at skabe debat og diskussion om racisme, ligesom ansættelse af etniske minoriteter er en central del af projektet:
– Det bedste vi kan gøre for at forhindre racisme, er at forbedre integrationen. Det gør vi bedst ved at sikre alle mennesker med anden etnisk baggrund et arbejde. Jeg tror, at det er meget sværere at få sig selv til at stå om søndagen og råbe abelyde efter farvede spillere, hvis man har gode venner og kolleger, der også har anden etnisk baggrund, forklarede LO-formand Hans Jensen.
Bred opbakning til kampagnen
Generelt nyder projektet stor opbakning fra mange forskellige organisationer og virksomheder, som har kunnet se en interesse i at medvirke. Fra fagligt hold yder LO økonomisk støtte, men også en række forskellige virksomheder sponsorerer kampagnen.
Dertil kommer, at integrationsministeriet støtter projekt med 3,5 mio. kr. Der vil altså ikke blive tale om noget statskritisk projekt, men derimod en kampagne konkret rettet mod racismen i hverdagen og på stadions.
Drivkraften på de danske fodboldstadions vil være fansene. Det er dem, kampagnen er rettet imod, og det er også fanklubber, som skal stå for uddeling af materialer og en række happenings i forbindelse med fodboldkampe.
Højreekstreme fangrupper har ofte benyttet stadions som base for racistisk agitation og hvervning, og det er derfor af stor betydning, at fanklubberne går ind i initiativet. Det bliver dog først fra efterårssæsonen, at fanklubberne for alvor vil igangsætte en målrettet kampagne.
Første skridt i kampen mod racismen bliver på søndag den 7. maj, hvor spillerne til alle kampene i Superligaen vil løbe på banen med et stort banner med påskriften: »Giv racismen det røde kort!«.
Af Michael Hunnicke Jensen
Se kampagnesiden stopracismen.dk
Se hjemmesiden Football against racism in Europe
Se kampagnesiden »Let’s kick racism out of football«
Læs tidligere artikel på Modkraft: »Fodboldklubber mod racisme«
Læs tidligere artikel på Modkraft: »Klubfarve – ikke hudfarve«
Tak fordi du bruger Modkraft.
Vi håber du har læst noget interessant eller oplysende.
Du kan støtte Modkraft via MobilePay: 50 37 84 96