Annonce

20. januar 2012 - 15:18

Roj Tv om satellitafbrydelse: Uhørt og ulovligt

Sagen omkring Roj Tv tog en ny drejning torsdag, da den kurdiske Tv-stations franske satellitudbyder Eutelsat uden varsel slukkede for sendesignalet.

»Eutelsat har besluttet at fjerne Roj TV fra vores satellitter for at undgå at pådrage sig strafansvar som medskyldig i terroraktiviteter« fremgår det af en pressemeddelelse sendt til Berlingske Tidende.

Læs artiklen »Roj TV mister signalet« hos Dansk Journalistforbund

Udmeldingen kommer som en overraskelse for Roj Tv, der forgæves har forsøgt at komme i kontakt med udbyderen.

JPEG - 213.9 kb
Roj Tv mener at Tyrkiet står bag det slukkede satellitsignal. Foto: Mette Kramer Kristensen

– Vi er ikke blevet orienteret om Eutelsats beslutning, men vi håber, at vi snarest muligt kan minde dem om, at alle anklagede er uskyldige, så længe sagen kører, fortæller Roj Tvs direktør Imdat Yilmaz til Modkraft.

Læs artiklen »Massiv kritik af regeringen i ROJ TV-sag« hos Modkraft

Han tilføjer, at det er i lodret strid med EU-lovgivningens paragraf 10 om ytringsfrihed at inddrage sendetilladelse på baggrund af beskyldninger alene.

Vigtigste områder uden signal

Roj Tv sendes over flere satellitter. Så det er stadig muligt via satellit at se Roj Tv i Europa og i den vestlige del af Tyrkiet, selvom der går rygter om, at også denne satellit bliver lukket af udbyderen Eurobird i løbet af weekenden.

Men i de kurdiske områder, hvor langt de fleste af tv-stationens omkring 25 millioner seere bor, er skærmen sort.

Læs artiklen »Kurdisk tv-station vil ikke bøje nakken: Anker terrordom« hos Modkraft

– De ramte områder er uden tvivl de mest væsentlige, især i den tyrkiske del, hvor myndighederne har blokeret Roj Tvs internetsignal. Og eftersom forbindelsen er både sparsom og ustabil i store dele af det øvrige Kurdistan, er rigtig mange seere i praksis afskåret fra at få nyheder fra os, siger Imdat Yilmaz.

Han mener, at det både er uhørt og stærkt betænkeligt, at en udbyder fra et demokratisk land tyr til den slags metoder.

– For os er der ingen tvivl om, at det er Tyrkiet, der har lagt pres på Eutelsat for at få dem til at tage den beslutning, forklarer han.

Læs også SF’eren Serdal Benlis blog på Modkraft »Danske politikere går Tyrkiets ærinde«.

Her bakkes han op af Journalister Uden Grænser, som langer kraftigt ud efter satellitudbyderen.

– Vi er chokerede over dette ensidige og oprørende angreb på ytringsfriheden, især fordi de gør det for at beskytte et land, der i sidste måned fængslede 30 journalister, skriver organisationen blandt andet i en pressemeddelelse.

Læs udtalelsen »TV satellite operator usurps court’s prerogative to silence Kurdish TV sation« hos RSF

Redaktion: 

Tak fordi du bruger Modkraft.
Vi håber du har læst noget interessant eller oplysende.
Du kan støtte Modkraft via MobilePay: 50 37 84 96

Annonce