Annonce

29. november 2011 - 23:07

At gøre og ikke at gøre

Kommentar. Senest rettet 30.11.2011. Jeg vil ikke slutte mig til koret af mennesker der spørger »hvorfor gør Modkraft dog ikke sådan og sådan«. Jeg kender nemlig svaret, de er for få, de har for travlt og de har ikke en krone. Nogle af dem der altid skælder ud på Modkraft glemmer at stedet er en platform hvor man med fordel kan få fingeren ud af skriveblokaden og selv forfatte lidt af det man synes mangler.

Men jeg har et andet spørgsmål som jeg med rimelighed synes man kan stille i denne uge. Det handler ikke om noget Modkraft ikke har gjort. Men derimod om noget de har gjort.

Læs interviewet »Kom ud af hulerne, feminister!« på Modkraft

Interviewet handler om én som gerne vil have mig ud af en hule, for Modkraft har interviewet den dansk-iranske blogger Firoozeh Bazrafkan om hendes frustrationer. Bazrafkan skælder ud på »danske feminister« fordi de tilsyneladende har undladt at støtte den egyptiske kunstner Aliaah Magda Elmahdy, der i protest mod konservative kræfter i Egypten har offentliggjort nøgenbilleder af sig selv på sin blog. Ifølge artiklen har dette »bevirket, at sympatisører nu har smidt tøjet i sympati med den egyptiske kunstner i hele Mellemøsten«.

Det var da ligegodt sørens at de kan smide tøjet i hele Mellemøsten på én gang uden at jeg har hørt om det, ej heller har jeg fået taget tøjet af selv. Mig og mine undladelsessynder, tsk tsk.

Nå, men fred nu være med Bazrafkan, som i parentes bemærket blogger på Morgenavisen Jyllandsposten, er med i bestyrelsen for Trykkefrihedsselskabet og tiljubles på Uriasposten som »modig«. Jeg ved hvad hun mener om verden og nu ved jeg også hvordan hun ser ud nøgen. Det kunne jeg sikkert have fået at vide hvor som helst.
Men jeg vil gerne vide hvorfor jeg skal vide det fra Modkraft?

Det skulle vel aldrig være fordi Modkrafts journalist falder i den fælde at feminisme er det neutrale, upolitiske felt der »bare« handler om kvinder og deres rettigheder? Så når en feminist skælder ud på andre feminister, og den feminist oven i købet er ikke-hvid, så kan man med bind for øjnene og hjernen i baglommen flikke en lille omtale sammen uden at bruge for fem øre af sin sunde fornuft, sit politiske analyseapparat eller bare Google.

Jeg er efter mindst 10 års såkaldt værdikamp blevet en smule skeptisk over for vestlig iscenesættelse af »den brune undertrykte (muslimske) kvinde« i rollen som den der skal understrege ens egen/Danmarks/Vestens fuldendte frigjorthed. Ofte følger det med i pakken at vestlige feminister fremstilles som forkælede og svigtende, hvis de ikke er med på legen, og i samme omgang kan der så fnises lidt af deres fjollede petitesse-krav om ligeløn. På denne måde er der ikke noget særligt nyt ved Bazrafkans synspunkter.

Men hvorfor skal Modkrafts nyhedsredaktion være ukritisk mikrofonholder og dermed slutte op om revsningen af danske feminister for at være navlepillende karriereegoister der »ikke bruger deres stemme« mens de stakkels kvinder i Mellemøsten slås mod de onde muslimske mænd. Hvor er det nu vi har hørt den før… bumbum… tænketænke… nårh jo: Fra højrefløjen.

Højrefløjen ja, nu vi er ved den: Hvorfor gives der direkte taletid i et interview på forsiden med en person fra Trykkefrihedsselskabet, når Modkraft samtidig altid har lagt en kritisk politisk journalistisk vinkel på netop dette selskab og har gjort en dyd ud af at afdække selskabets ultrahøjreorienterede politik og personsammensætning? Hvorfor skal personer der tiljubles på Uriasposten have taletid på Modkraft? Uden at journalisten stiller så meget som et eneste kritisk spørgsmål, endsige præsenterer læserne for oplysningen om Bazrafkans politiske ståsted?

Jeg er ikke ligeglad med situationen i Egypten, ej heller med interviewets emneord såsom seksuel revolution, feminisme og det arabiske forår. Men jeg udvikler min politiske analyse, min viden og min praksis med folk fra venstrefløjen og det gør jeg fordi det er her jeg politisk har mit ståsted. Jeg udvikler ikke politik med folk fra højrefløjen. Jeg lader ikke mine oplysninger om verden levere af Jyllandsposten, Uriasposten og Fox News. Jeg stemmer ikke på Pia K og familien Krarup. Jeg lytter ikke til frelste »kvindesagsforkæmpere« når de gerne vil have mig til at pege fingre af dem med slør, som Søren Espersen der ‘bare gerne vil se muslimske kvinders flotte bryster’, eller når homo-nationalister vil have mig til at pudse regnbueglorien så den lyser lidt klarere for dem fra de formørkede muslimske lande.

Jeg bliver som hvid, som kvinde, som »dansk feminist« og som homo i disse år spændt for mangen en højrenationalistisk vogn. Det bliver jeg i både private og offentlige diskussioner, i både sociale, kulturelle og politiske sammenhænge.
Det er ikke synd for mig, og som revolutionær feminist, som antiracist, som hvad-ved-jeg, ser jeg det blot som min fornøjelige pligt at frigøre mig fra den slags vogne og helst også efterlade dem punkterede på motorvejen i samme omgang. Men alle har jo brug for en pause og en Snickers engang imellem og her har jeg hidtil set Modkraft som et af mine frirum. Af samme grund støtter jeg Modkraft økonomisk hver måned, jeg skriver for Modkraft i min fritid, jeg bakker op i diskussioner og jeg fremhæver ved alle lejligheder sitet som et progressivt journalistisk fristed i en medieverden der for længe siden har solgt sin sjæl til fanden.

Jeg kan godt lide at læse ting på Modkraft som jeg ikke vidste i forvejen. Jeg kan også godt lide at læse noget jeg er uenig i og venstrefløjen er ved gud ikke nogen krammeklub, så det sker faktisk tit. Men dette her, Modkraft? Mikrofonholderi for højrefløjspopulisme og anti-feminisme? Det skulle I ikke ha’ gjort.

Camilla Tved er revolutionær feminist, skribent, anmelder og klumnist på Modkraft/Queerkraft.

Redaktion: 

Tak fordi du bruger Modkraft.
Vi håber du har læst noget interessant eller oplysende.
Du kan støtte Modkraft via MobilePay: 50 37 84 96

Annonce