ModKulturRefleksioner i den levende kultur
7. oktober 2011 - 13:50

Benny Andersen tør stadig være folkelig

ANMELDELSE: Benny Andersen, som nærmest er blevet beskyldt for at skabe sin egen genre, har med sin nye digtsamling, »Nu og Da«, begået en lille genistreg om korte ord og kærlighed.

Kærlighed til både den elskede kone Elisabet Ehmer og til ordene, som hjælper ham med at udtrykke denne kærlighed.

Andersen benytter med denne samling igen undertitlen »Digte – Prosastykker – Prosa«, som også findes i »Chagall og skorpiondans« (1991) og »Denne kommen og gåen« (1993).

Benny Andersen debuterede med digtsamlingen »Den musikalske ål« i 1960 og har siden udgivet adskillige digtsamlinger, noveller, romaner, skuespil og børnebøger - heriblandt den evigt gyldige fortælling om Snøvsen, der kun har sin ene tå at hoppe på.

JPEG - 202.4 kb
Benny Andersen. Foto: Mette Kramer Kristensen.

En køn historie

Andersen sætter ord hverdagen og bruger ord fra hverdagen.
De hverdagsord, som Benny Andersen får ned på papiret, bruger han til at forholde sig til små pudsige spørgsmål i livet, såsom:

– Hvordan i alverden kan jeg have så stor svaghed for min elskede, når hun gi’r mig så megen styrke?

Andre morsomme spørgsmål finder man blandt andet i digte som »En køn historie om køn« og »En anden køn historie«, hvor Benny Andersen forholder sig til de mande- og kvinderoller, som stadig eksisterer i Danmark, mens han med sin drilske pen prikker lidt til danskernes fastgroede forestillinger om køn, og til, hvordan vi selv hjælper de fastgroede ideer med på vejen, når vi bruger vores sprog.

Andersen fremhæver blandt andet:

– Mange piger bliver døbt Hanne / Ingen drenge er døbt Hunne

Han kommer så at sige bag på sproget og bruger det skævt, så pointer og udtryk får en større kraft og spiller på nogle koder, som slet ikke ligger i ordene, men i den semantiske sammenhæng.

En disciplin, der ser utrolig let ud, men som kræver et uovertruffent overblik.

Kønnest er dog det allerførste digt i bogen. Det er også det digt, som er trykt på bagsiden, og som definerer de første mange tekster i samlingen. Hér beskriver han sig selv som kærlighedskapitalist og leger med ordkonstellationerne i sammensætninger som for eksempel:

– Aldrig nedbør / Altid opbør

Syder af kærlighed

Og bogen syder af kærlighed. Kærlighed til livet, selvet og virkelysten. Nogle steder grænser teksten til pral og ligegyldigheder, men man ser gennem fingre med det og bærer over med manden, da man - når man når så langt - er helt omsluttet af det Andersenske forfatterskab og nærmest føler sig takskyldig over den glæde og varme, som teksterne i dette lille hæfte kan byde én.

For kærligheden er varm og levende i Benny Andersens nye digtsamling, og hans pointer rammer plet hver eneste gang. Tabuer brydes, og nye udtryk fødes med den største naturlighed.

Men ingen kan sige sig fri, når Benny Andersen svinger blyanten hen over sine blanke sider. Janteloven får sig en tur, og digterens egen opfattelse af sig selv som et både selvglad og selvhadende menneske får en omgang, så man slet ikke kan genkende ham igen.

Og med små henvisninger til både litterære, men også personlige helte, som for eksempel Søren Kierkegaard, Dodo Gad (jeps, det er hende fra Dodo and the Dodo’s) og Klaus Rifbjerg, skriver han sig ind i et nærmest attitude-relativistisk univers, hvor intet værk kan stå alene.

Benny Andersen gør det til sin pligt at oplyse om disse fantastiske mennesker og skribenter.

Sproglige helte

Og når de litterære og sproglige helte nævnes, så nævnes også »Ordmagneten Jørn Lund«, der både får sit helt eget digt fra Andersen, men også et par ord bagest i bogen i forbindelse med de noter, som Benny Andersen har følt sig nødsaget til at tilføje bogens ordlyd.

Digtsamlingen er, på trods af sin klejne fremtoning med kun 35 sider, delt i to. Den indeholder en lyrisk del og et afsluttende meget kort afsnit, som indeholder »prosa o.l.«

Her funderer Andersen blandt andet over pibekraver hos præster i den protestantiske kirke, palindromer og velmente misforståelser.
I disse tre korte tekster får vi både Benny Andersens stille moro over de sproglige udtryk og det slang, som ikke fungerer ordentligt på skrift, men også et replikskifte, der sagtens ville kunne fungere som sketch.

Prosastykket »Velmente Misforståelser« giver et klart indblik i, hvordan faste vendinger kan misforstås, hvis man ikke besidder kendskabet til de sprogligt indlagte koder, der er så almindelige for danskerne.

Den flydende ironi, som er så brugt i dansk litteratur, får her et lille kærligt, men bestemt vink med en vognstang.

Humor og varme

Benny Andersen benytter sin velkendte humor og varme til at beskrive kærlighed og svig – både fra ham selv og andre, mens han spiller op til en forundring over faste sprogrammer og forhold i samfundet. Uden nogensinde at sige et eneste grimt ord.

Og det er netop her styrken hos Andersen ligger.

Manden er fortsat den mest solgte danske digter – skarpt forfulgt af salig Dan Turell - og hans store gennemslagskraft hos den store, ellers ikke læsende folkelige masse, ligger netop i, at manden tør være folkelig.

Han har ikke behov for hverken elitære formuleringer eller fremmedord en masse – men til gengæld har han et enormt behov for at kunne formidle og forklare, og hér løfter Benny Andersen sig op over størstedelen af danske, ellers fortrinlige digtere, fordi han tør.

Nu kan det måske lyde som om, Benny Andersen ikke har flyttet sig en tøddel siden »Kamera med egen indgang« (1962) eller »Svantes Viser« (1972), og at det, man får med denne bog, er endnu en hyggelig samling fra en fortælleonkel, men fortvivl ej.

Benny er blevet voksen. Han tager udgangspunkt i sin hverdag, men bruger også bogen til at sige noget om verden, som han ser den.

Hans glæde ved talesproget findes stadig, men glæden ignoreres også, hvor den ignoreres bør.

Udviklet sig meget mere end det, har han nu nok heller ikke. Denne bog bliver en efterårsklassiker, som kan skubbe lidt til vores forestillinger. Og som kan samle læsere i hele landet.

Den er et lyspunkt i en krisetid.

Benny Andersen
: NU OG DA. Digte - Prosastykker - Prosa.

ISBN: 978-87-21-03667-6
. Borgens forlag.

Redaktion: