9. maj 2012 - 21:33

Erdogans private pressemøder

At premierminister Tayyip Erdogan styrer de tyrkiske medier med hård hånd, kommer efterhånden nok ikke mere som den store overraskelse for de fleste. Alligevel er det temmelig intenst at både se og høre, i et veldokumenteret nyhedsindslag fra den engelske udgave af AlJazeera, hvordan censuren af den tyrkiske presse foregår.

Udover et massivt regeringspres udøver medierne selvcensur. Kampen for pressefrihed står ikke øverst på mediernes egen dagsorden.

Kort fortalt går historien sådan her:

21. oktober 2011 indkalder Erdogan mere end 50 chefredaktører og mediedirektører fra de største medier i Tyrkiet til et ”privat off-the-record-møde”. To dage før er 24 soldater blevet dræbt ved et sammenstød mellem hæren og oprørsgruppen PKK.

Mødet mellem landets premierminister og toppen af medierne varer tre timer.

- Nu er det tid at udsende patriotiske meddelelser, siger Erdogan og fortsætter:

- Lad nu være med at opremse og udpensle ofrenes sorg (over døde i konflikten)

Premierministerens meddelelse til medierne er, at de skal passe på vinklingen i dækning af den altid meget sensitive konflikt mellem staten og PKK.

Få timer efter mødet udsender fem af landets største nyhedsbureauer en fælles erklæring om, at de vil  undlade rapportering af nyheder, der ophidser befolkningen til vold, panik, kaos, had og fjendskab.

- Erdogan taler til den del af pressen, der allerede er overbevist om en regeringstro linje. De tyrkiske medier slås ikke for pressefriheden, forklarer Yasemin Congar, chefredaktør for Taraf Newspaper (en af de få uafhængige medier i Tyrkiet).

Selvcensur er udbredt

Det er ikke første gang regeringen spiller med musklerne overfor journalister og mediefolk, hvad angår mediedækning af konflikterne mellem staten og oprørsgrupper.

Medierne er mere end ivrige efter at gøre, hvad regeringen beder dem om, for de er afhængige af både  politiske partier og økonomiske interesser. Selvcensuren er udbredt.

Et af de største spørgsmål i denne sag er terminologien, uddybes det i AlJazeera-indslaget. Regeringen kalder de kurdiske oprørere for terrorister og ønsker, at medierne gør det samme. Tyrkiske medier er vant til at føje magten, men for globale medier forholder det sig anderledes.

Boykot af Reuters

Reuters Nyhedsbureau, et af verdens største multinationale nyhedsbureauer, kalder konsekvent de kurdiske frihedskæmpere for oprørere, når de rapporterer fra konflikterne mellem PKK og den tyrkiske stat.

I den første uge efter pressemødet boykotter tyrkiske finansielle banker Reuters ved at nægte dem interviews og ved ikke at videregive finansielle informationer. De vil presse Reuters til at kalde PKK for en terrororganisation.

Reuters ønsker ikke at udtale sig og udsender i stedet følgende meddelelse:

”Reuters er dedikerede til uvildig og upartisk rapportering i overensstemmelse med vores globale redaktionelle politikker, om, at Reuters ikke henviser til nogen organisation eller person som terrorister”

God journalistik = velfungerende demokrati

Tyrkiet fører sig for tiden frem både i Mellemøsten og globalt som forbilledet på et moderne demokratisk land, men holder det, når Tyrkiet placerer sig på en 148. plads (d.d opdatering) på Reportes Without Borders på ranglisten af værste krænker af ytringsfriheden.

Billedtekst: På ranglisten over værste krænkere af ytringsfriheden i verden, ligger Tyrkiet på 148. plads, værste er 179. Tyrkiet slår her både Ukraine og Rusland i overtrædelse af presse- og ytringsfriheden med over 100 fængslede journalister, status maj 2012. Foto: LILSIM

Læs hele World Press Freedom Index 2012 hos Reporters Without Borders

- Journalister kunne spille en vital rolle, men det er kun dem selv, der kan bestemme, om de tør tage kampen op. Det burde ikke være regeringen, der opstiller retningslinjer for pressen. Vi burde ikke føle os forpligtiget til at følge dem, siger Yasemin Congar, chefredaktør for Taraf Newspaper til AlJazeera.

Medierne har en meget vigtig rolle i at hjælpe til med en demokratisering og de skulle slås for pressefriheden, afslutter journalist Flo Phillips det syv minutter og 20 sekunder lange indslag, produceret for AlJazeeraEnglish/30. januar 2012.

Se indslaget fra AlJazeera English hos YouTube:

 

Eller se indslaget på AlJazeeras website 

 

Annonce