Annonce

22. juli 2008 - 1:04

AFTRA og SAG - hvad handler det om?

Den 29. marts 2008 besluttede skuespillernes to fagforeninger Screen Actors Guild (SAG) og American Federation of Television and Radio Artists (AFTRA), at opsige deres aftale om fælles forhandlinger med arbejdsgiverne (primært de store filmstudier).

De to organisationer har hhv. 120.000 og 70.000 medlemmer, hvoraf 44.000 er medlemmer af begge organisationer. I alt er små 150.000 skuespillere, forfattere og instruktører altså involveret i konflikten.

Officielt opstod konflikten mellem de to fagforeninger på baggrund af uenigheder omkring organiseringen af tv-serien »The Bold and the Beautyful«, men der er formentligt langt større interesser på spil.

Efter at aftalen om fælles forhandlinger er opsagt, har SAG indledt forhandlinger på egen hånd, og der forhandles i skrivende stund om en række forhold hvor aflønning for DVD-indtægter står som et stridspunkt. AFTRA indgik allerede den 28. maj en overenskomst, hvor DVD-indtægterne fordeles mellem skuespillere, teknisk personale og film-studiet som hidtil. Samtidigt blev der indgået aftaler om afklaring af rettighederne til distribution via internettet og andre »New Media«. Det betyder bl.a., at AFTRAs medlemmer fortsat skal godkende brug af deres produkter til »ikke-promoveringsformål«.

Fordelingen af DVD-indtægter og rettighederne til distribution på digitale medier er vigtige og centrale problemstillinger at forholde sig til, men man må ikke reducere analysen til at omhandle disse forhold.

Først og fremmest vil splittelsen mellem AFTRA og SAG betyde, at medlemmernes forhandlingsgrundlag er stærkt svækket. I den konkrete sag er AFTRA den svageste part og organiserer mindre medlemsgrupper. AFTRA har derfor måtte handle med deres politiske program. AFTRA udgør nu film-industriens moralske kort imod SAG. Argumentet lyder: »Hvis AFTRA har kunnet indgå forlig, hvorfor kan SAG så ikke gøre det samme?«.

Svaret er, at AFTRA har indgået et godt forlig for små grupper af medlemmer, som har kunne opnå en attraktiv aftale, mod at de områder, hvor SAG organiserer arbejderne, ikke har opnået samme attraktive forhold. Når SAG ikke kan indgå samme aftale, er det naturligvis fordi aftalen ganske simpelt ikke er attraktiv. Det svarer til, at vi forlanger, at sygeplejersker skal acceptere samme aftale som Sosu-assistenter.

Der er i praksis tale om to forskellige fagforeninger med to forskellige medlemsgrupper. En afklaring af organisationernes medlemsgrupper er nødvendig for at opnå den tabte styrke igen. SAG kan ikke tåle at stå i samme situation igen om tre år, når der igen skal forhandles.

Dernæst må fagforeningerne udvide deres forståelse for, hvilke ressourcer der kan forhandles omkring. Vigtigst af alt er en mulighed for mindre kendte skuespillere for at aktivere de mange brugere i verden. Mindre skuespillere kan opnå omtale og »kendthed« via bruger-skabte film eller deciderede reklame-fremstød for den enkelte skuespiller. Allerede nu skaber brugere ulovlige film som parodier eller kærlighedserklæringer til »rigtige« film. Den praksis har fået stor opmærksom via fildelingsnetværk som f.eks. youtube.com, men der kommer ikke seriøs aktivitet, før denne form for kreativitet bliver tilladt.

Citat-retten giver et vist spillerum for kreativitet, men omfanget af citatretten er uafklaret, og dermed er det fortsat forbundet med en vis økonomisk risiko at skabe denne form for værker.

SAG og AFTRA må afklare deres interne forhold og tage fat på dette vigtige emne.

Besøg AFTRA
Besøg SAG

Læs om AFTRAs forlig hos Hollywoodinsider, og om SAGs reaktion i Variety og hos Hollywoodreporter.

Annonce