Venstres annoncekampagne vendt mod børnefamilier på kontanthjælp er manipulerende, skadelig og misvisende, lyder kritikken. Regnemetoder bag kampagnen har dog også fået mange til at more sig.
Venstre har lanceret en ny kampagne imod kontanthjælpsmodtagere, der skal bane vej for indførelsen af et såkaldt »moderne kontanthjælpsloft« efter det kommende folketingsvalg, hvor partiet håber at overtage regeringsmagten.
Venstre har endnu ikke fremlagt nogle konkrete forslag, men ønsker grundlæggende at begrænse mulighederne for, at man kan modtage økonomisk støtte fra det offentlige i tilfælde af arbejdsløshed, da det ifølge partiet er en hindring for, at folk kommer i arbejde.
For at illustrere budskabet har Venstre i disse dage indrykket helsides annoncer i flere dagblade, hvor de kommer med et eksempel på, hvor meget en familie med tre børn angiveligt kan få i offentlige ydelser.
Men den regnemetode, der danner grundlag for annoncerne kritiseres for at være useriøs, manipulerende og så langt ude, at det nu har udløst en række humoristiske modreaktioner på de sociale medier.
Læs artiklen »Ekspert om V-kampagne: Et klassisk kræmmer-trick« hos Avisen.dk.
Et ægtepar på over 30 år på kontanthjælp med tre børn kan få 454.215 kroner i samlede offentlige ydelser lyder budsskabet i Venstres nye kampagne.
Men beløbet inkluderer også ydelser, som folk i arbejde kan modtage – eksempelvis boligsikring og tilskud til børneinstitutioner.
Blandt andet derfor møder Venstres debatoplæg hård kritik.
– Venstres tal giver det indtryk, at kontanthjælpen er meget høj i forhold til lave indkomster. Men tog man de ydelser, som alle kan få, ud af regnestykket, så er der helt tydeligt penge at hente ved at tage et arbejde, siger socialordfører for Enhedslisten, Finn Sørensen.
Han kalder ligefrem Venstres regnestykke for »usmagelig løgn og bedrag«.
Læs pressemeddelelsen »Venstre lyver i kontanthjælpskampagne« hos Enhedslisten.
Læs debatindlægget »Venstre manipulerer groft i sin kampagne mod de svageste« hos Politiken.
Også medierne har – godt hjulpet på vej af folk på de sociale medier Twitter og Facebook – pillet Venstres offensiv fra hinanden.
Eksempelvis, så er den model som optræder i Venstres annonce slet ikke en hårdtarbejdende dansker, men en polsk fotomodel.
Dertil kommer, at eksemplet med en tre-børns familie mildt sagt ikke er særlig illustrativt – det viser sig nemlig, at blot 650 par passer på profilen.
De seneste tal på området fra Beskæftigelsesministeriet er fra 2013 og de viser, at der findes cirka 2.800 kontanthjælpsægtepar med børn.
Det skal sammenholdes med, at der samme år var i alt 147.000 kontanthjælpsmodtagere i Danmark ifølge tal fra Danmarks Statistik, skriver DR.dk.
En beregning, som DR har fået foretaget af kontanthjælpsmodtageres privatøkonomi viser, at en familie, hvor begge forældre er på kontanthjælp til sammen har 1.600 kroner til rådighed om måneden efter de faste udgifter er betalt.
Og her er endda ikke medregnet udgifter til transport, opsparing og forsikring.
Læs artiklen »Venstres regnestykke gælder for 650 par på kontanthjælp« hos DR.
Læs artiklen »Venstres kontanthjælp-familie har 1600 kroner tilbage efter faste udgifter« hos DR.
På Twitter og Facebook har flere moret sig på Venstres vegne med hjemmelavede ’mod-annoncer’ og sjove kommentarer via hashtagget #tingVenstreRegnerMedIKontanthjaelp.
Se eksempler her: »Venstres kontanthjælps-kampagne får tæv på sociale medier« hos DR.
Se flere eksempler her: »V ristes på de sociale medier efter kontanthjælpsudspil« hos Avisen.dk.
I den mere seriøse ende, så har Arbejderbevægelsens Erhvervsråd kigget på emnet og udsendt en rapport, der afliver den borgelige myte om, at det ikke kan betale sig at arbejde i Danmark.
I foromtalen til rapporten skriver rådet blandt andet:
»I den offentlige debat er parolen ”det skal kunne betale sig at arbejde” nærmest blevet overskrift på ethvert nyt politisk forslag om at skære i kontanthjælpen, nedsætte dagpengesatsen, genindføre kontanthjælpsloftet og give skattelettelser. Men det er vigtigt, at debatten om det danske arbejdsmarked ikke føres på baggrund af fordomme og enkeltstående tilfælde, der eksempelvis skærer alle kontanthjælpsmodtagere over én kam. Det er utrolig vigtigt, at vi er opmærksomme på, at den danske arbejdsmarkedsmodel grundlæggende klarer sig godt. Hvis debatten om det kan betale sig at arbejde, drukner i misforståelser og grove generaliseringer, kan det i værste fald medføre indgreb, der mindsker fleksibiliteten af vores robuste arbejdsmarked og skubber flere ud i fattigdom. Mytedannelser og misforståelser kan nemt risikere at spænde ben for en sund arbejdsmarkedspolitik. Det er ingen tjent med.«
Læs kommentaren »Her på bunden ser vi skævt til hinanden« hos Politiken.
Læs artiklen »Top 9: Venstres talmagi og statistik-spin« hos PioPio.
Tak fordi du bruger Modkraft.
Vi håber du har læst noget interessant eller oplysende.
Du kan støtte Modkraft via MobilePay: 50 37 84 96