QueerKraftVenstrefløjens politik og praksis ud fra queerperspektiver, -identiteter og -praksisser
kommentar
23. august 2012 - 10:34

Stolthed! - over hvad?

To transkvinder har fortalt om deres grusomme møde med Røde Kors og dansk asylpolitik. Men Priden og mange LBGTQ-organisationer og personer er øjensynligt ikke interesserede. Og mere optagede af at feste og snakke om, hvor slemt det er andre steder.

For en uge siden stod to kvinder frem i pressen og fortalte deres historier om at være asylansøgende transpersoner i Danmark. Om hvordan man bliver behandlet af Røde Kors: Transpersoner bliver placeret i afdelinger for det køn, de fik tildelt ved fødslen, i stedet for i afdelinger for det køn, som de identificerer sig med og lever som. 

Konsekvenserne – vold, systematisk voldtægt, manglende adgang til hormonbehandling, og de følger det har – er ikke svære at forudse. Deres historier ender med den enes udvisning fra Danmark, mens den anden venter på formentlig samme afgørelse.

Den samme dag kom en officiel forklaring i Politiken fra Røde Kors' asylchef Anne La Cour, som viser at disse to historier ikke er enkelt-isolerede tilfælde. Det er den behandling, man kan forvente som asylansøgende transperson i Danmark: "Men vi placerer hende ikke på en kvindegang, for den er jo absolut for kvinder, der kan vi jo ikke tillade os at placere en mand". Så upåvirket kan man altså være af konsekvenserne af sin egen fuldstændigt spejlblanke uvidenhed og transfobi, hvis direkte konsekvens er vold, massevoldtægt og flugt.

Røde Kors har travlt med at bure folk inde, give dem numre og ukritisk gøre alt hvad lovgivningen dikterer. De må også have travlt med at vaske blod af hænderne og skylle den dårlige smag ud af munden. Så travlt at der er åbenbart ikke tid til at sætte sig ind i selv de mest grundlæggende forhold omkring LGBT-personer. Det asylindustrielle kompleks må siges at være meget tydeligt i Røde Kors' big business med at drive lejre på baggrund af en fremmedfjendsk udlændingepolitik.

Historierne om Fernanda og Paola kom i pressen ugen før priden, - som i år skulle forestille at have et formål: Pride with a purpose! Uanset hvad, burde mishandling og diskrimination af transpersoner i asylcentrene have forårsaget en kraftig reaktion fra LGBT-miljøet (og fra politikere, menneskerettigheds- og asylorganisationer samt det øvrige samfund). Men hvad skete der? Tavshed fra næsten alle sider. Kun Trans-Danmark kom med en offentlig fordømmelse og krav om ændring af lov og forhold på asylcentrene.

Men hvad med alle de andre såkaldte "LGBT-foreninger"? Hvorfor har vi ikke hørt LGBT Danmark, Copenhagen Pride, Blus, Sabaah, Pangea International, Aids-fondet, Lambda, MIX Copenhagen, TiD, GayNord, Pan Idræt eller andre udtale sig? Hvorfor kom de ikke på banen med kritik af den behandling en af deres selvvalgte grupper, transpersoner, udsættes for?

Hvorfor er det queerpolitiske miljø så tavst? Er der for langt fra det akademiske elfenbenstårn og ud på gaden? Bliver man for synlig ved at træde uden for de lukkede døre i Ungdomshuset og sikkerheden blandt andre synsfæller i Queerfestivalen? Hvorfor er der kun en meget lille gruppe mennesker rundt om Fernanda, som er i gang med at prøve at vække opmærksomhed om det, der sker i Danmark?

Paola - Stop the deportations!Fernanda og Paola prøvede selv at samle folk om sig og demonstrere mod asylforholdene under priden. Kun en lille gruppe dukkede op for at støtte deres politiske kamp for en retfærdig behandling og et liv i sikkerhed ved at marchere med dem, lave skilte og uddele pamfletter.

Paraden var ellers velbesøgt i år, et hav af LGBT-personer, LGBT-foreninger, CGLCC-medlemmer, virksomheder, politiske partier og alt muligt andet. Inklusiv en statsminister, en indenrigsminister og en overborgmester. De få skilte i paraden, som ikke var logoer eller kommercielle reklamer, kom ikke fra en LGBT-organisation, men fra Amnesty International og handlede om, hvor forfærdeligt man har det som LGBT-person i andre lande end Danmark.

Fest, regnbueflag og høj musik krydret med tomme politiske floskler kan, ligesom talerne på Rådhuspladsen, "Pride Square", efter paraden i Pride Show, og den officielle fest med det interessante navn "All Rights Copenhagen - Pride With A Purpose", åbenbart give mange lyshudede, lyshårede LGBT-danskere god samvittighed - ikke et ord om asylpolitikken.

Måske er branderten så intens, musikken så høj og priserne ligeså, at det kan overskygge, at det hele er et kæmpe bedrag. Selv når avisartiklerne om transpersoner som Fernanda og Paola i løbet af pride-ugen gør det meget tydeligt, at der sker systematiske overgreb på og diskrimination af LGBT-personer her i landet.

For at understøtte den pink(washed) eventyrhistorie om hvor godt det er her og hvor forfærdeligt det er derude, i den fattige verden, som vi er så grundigt indhegnet fra i Danmark, blev en afrikansk LGBT-aktivist inviteret til priden. Frank Mugisha fra SMUG i Uganda stod og talte på scenen, men var der nogen, der lyttede? Folk var i hvert fald fulde og festede - og de lignede alt andet end nogen, der lyttede. Øllene og drinksene blev skyllet ned - og når flasken var tom, blev den nonchalant kastet ned til en af flaskesamlerne, som var en anden (mulig LGBT-)person fra Afrika, der ikke havde tid til at feste, men prøver at overleve ved at indsamle pant. Uligheden og hykleriet er til at få øje på!

I modsætning til den meste LGBT-aktivisme her i landet har SMUG faktisk en politisk målsætning, der rækker ud over "homoægteskab" og andre reaktionære heteronormative reproduktioner. Det er af så ekstremt kvalmende postkolonialistiske dimensioner at bruge en ugandisk LGBT-aktivist til at være legitimerende marionetdukke i den hvid-pink vestlige gode samvittigheds spil for galleriet, men det eneste, der er nogen, der brækker sig af på Pride Square, er de dyre drinks i regnbuens farver.

Dobbeltmoralen i priden springer i øjnene. Lige ved siden af scenen kunne man nyde synet af et telt og en vogn fra Røde Kors hele dagen. Hvordan kan Copenhagen Pride samarbejde med Røde Kors? Røde Kors som i øjeblikket fremstår som ansvarlige for, at transpersoner møder diskrimination og bliver udsat for systematiske overgreb i asyllejrene. Tror pride-arrangørerne virkelig, at de manglende politiske holdninger kan skjules ved at organisere en fest om, hvor frygteligt det er ude i verden og samtidig undlade at forholde sig til realiteten her i landet?

Pride with a purpose! Hvilket formål må man spørge? Selvfede hvide LGBT-middelklassedanskere, der har nok i sig selv, men som nu også kan pudse glorien, fordi de har købt en dyr billet til en fest kaldet  "All Rights Copenhagen - Pride With A Purpose" med andre selvfede hvide LGBT-middelklassedanskere. Fattige transpersoner fra fattige lande på flugt er der i hvert fald ikke nogen, der gider bruge tid på.

Hvorfor fik Fernanda og Paola så lidt støtte til priden? Er det fordi pride-deltagerne er enige i den danske asylpolitik? Er det måske fordi transpersoner stadig har en token-status i LGBT-miljøet? LGBT-begrebet har det med lynhurtigt at tabe B'et og T'et - også på Copenhagen Prides facebookside, hvor det lyder: "Helle Thorning med i Paraden, uanset hvilken politisk holdning man har, er det jo SKØNT at Statsministeren viser det homoseksuelle miljø opbakning!"

Hvorfor bliver priden og hele LGBT-miljøet ikke kritiseret af LGBT-medier som Out&About, PrideNews og Homotropolis for deres manglende interesse i sagen? For  Røde Kors' deltagelse i eventen? Hvorfor skal man ind på udenlandske hjemmesider for at finde en politisk vinkling?

Måske fordi priden er en lukket fest. En fest for de unge, veluddannede, veltrænede, middelklassedanske og andre vestlige ciskønnede homoseksuelle med normative kroppe, psyker, holdninger og liv. En fest hvor man iøvrigt kun kan deltage, hvis man har råd. Hvad er der at være stolt af? Homonationalisme og cishomonormativitet?

 

På lørdag er der demonstration imod udvisningen. Den starter ved Warehouse9, Halmtorvet 11 c, Kødbyen, på lørdag kl. 13. Se mere på Facebook.

Se også Modkrafts Kalender.

Skriv under på underskriftindsamlingen.

Andre tiltag organiseres bl.a. fra denne Facebook-side.

Info about the campaign and other stuff in English.

Redaktion: 

Kommentarer

Havde aldrig troet at jeg skulle opfordre til noget herinde: LUK LEJREN som i 08 og lav sitins når udvisningerne træder i kraft!

Vil I ikke være rare at svare på, hvordan I vil løse dilemmaet omkring flygtningekvinder, der ikke vil bo sammen med transer, apropos: "Transpersoner bliver placeret i afdelinger for det køn, de fik tildelt ved fødslen, i stedet for i afdelinger for det køn, som de identificerer sig med og lever som. "

Hvad er jeres bud på en løsning?

Den har artikel lægger op til at der er en formel for hvordan folk skal reagere på denne sag. 

Sagen er relevant, og frygtelig for de involverede. Men at fortælle hvordan folk skal opføre sig (melde tilbage, tage stilling) synes jeg er at undervurdere andre mennesker.

Den fordomsfulde retorik der omhandler heteronormativitet, gør at jeg får det indtryk at det er et voldsomt snæversyn der ligger til grund for denne artikel. Hvor er accepten af folk der vælger at leve på en anden måde end jer, uanset baggrunden, sålænge det er frivilligt.? 

At folk ikke lige vælger at tage stilling til JERES mærkesag, er måske en feedback til jer om at ikke kommer ud på den rigtige måde, eller til de rigtige mennesker med den rette retorik.? 

Faktisk fejrede LGBT 'ere i Guatemala også Pride: http://www.mimundo.org/2012/07/03/2012-06-lgbt-pride-parade-in-guatemala...

 

Vibeke er fortsat meget optaget af, hvordan man skal løse spørgsmålet om, hvordan man skal løse problemet med kvinder i en flygtningelejr, der ikke vil bo sammen med transkvinder. 

Den stædighed hvormed Vibeke genfremsætter sit spørgsmål, kunne man forstå dersom det havde baggrund i en konkret situation. Men det er der ikke tale om, vel Vibeke ?

Man kunne måske faktisk forestille sig, at der ikke ville opstår en sådan situation - der er der ingen af os der ved.

Men måske kunne Vibeke forklare os hvorfor hun opfatter det som så afgørende ifht den konkrete situation, der faktisk har foregået - en transkvinde voldtæges gentagne gange på en mandsafdeling?

Tror Vibeke måske at transkvinden skulle forvandle sig til et sexmonster og voldtage alle kvinderne?

 

Spøg til side, dette er seriøst.

Lad derfor istedet menneskeretskommisær Hammerbergs rapport fra 2009 udtale sig om transpersoners forhold i asyllejre:

Transgender persons who have applied for asylum sometimes face problems in detention and reception centres from fellow asylum seekers (often from their home country) and there is a serious risk of re-traumatisation for transgender asylum-seekers.59 Sometimes transgender persons are not placed in the men’s/women’s living quarters they wish to be in, leading to potentially dangerous situations, including heightened risk of sexual violence, harassment and other ill-treatment. There is a need to create an environment in such centres to avoid harassment of transgender persons. Another problem is the lack of access to health care which can lead to an interruption of the continuous hormonal treatment some transgender persons need.60

Citat fra Human Rights and Gender Identity

Issue Paper by Thomas Hammarberg, Council of Europe Commissioner for Human Rights 

2009

https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?id=1476365#P232_60613

 

 

Hvad priden angår, forstår jeg slet ikke, at der er fortsat er nogen overhovedet, som har den forestilling, at de skulle kunne bruge den til at fremme et politisk budskab. Priden er som så meget andet, vi finder her i landet og som engang blev indført efter amerikansk forbillede, først og fremmest en fejring af et forbrugsfællesskab.

Man kan kritisere, at der er forsvindende få folkefester tilbage, som ikke blot er forbrugsfester. Karnevallet i København er i min optik et endnu værre eksempel på en folkelig fest med politiske undertoner, som nu blot er overtaget af private kommercielle interessenter, paradoksalt nok med støtte fra Danmarks rødeste kommune, nemlig København. Men at forestille sig, at en fest som priden, der i modsætning til karnevallet, er født som forbrugsfest og har været det siden starten, pludselig skal blive til en politisk demonstration med arrangørernes gode vilje i ryggen, er nok ønsketænkning. Så er der godt og vel 360 andre dage om året, hvor man kan lave sine politiske manifestationer og prøve at få vendt sit miljø til et politisk bevidst miljø, fremfor et bøvet miljø for verdens bedste forbrugere.

@Elizabeth Japsen

Ja, jeg er optaget af, hvordan folk i ekstreme situationer - og en flygtningelejr er en ekstrem situation - finder ud af det med hinanden. Årsagen til, at jeg konkret stiller spørgsmålet er, at det er vigtigt at i har nogle konkrete forslag til forbedringer på hånden, som alle kan leve med. Ellers kender jeg godt fængselsvæsnets - ups undskyld - asylcentrenes svar. Og det er - præcis som i fængselsvæsnet - selvvalgt isolation.Er det det i ønsker jer? For hvis det ikke er, så må I jo komme med et fornuftigt udspil til en løsning.

Ja, der findes kvinder, som er bange for at blive voldtaget. Også voldtaget af transer. Hvad vil du gøre for dem, Elizabeth? Altså gøre for alle kvinder, der er bange for at blive voldtaget, uanset hvem de nu ellers er bange for at blive voldtaget af. Transkvinder, såvel som lesbiske kvinder, såvel som heteroseksuelle kvinder, såvel som biseksuelle kvinder, aseksuelle kvinder osv.

Vibeke - det du spørger om, er der jo ingen der kan svare på. For vi er ikke midt i en konkret situation. Men hvis det skulle være som du antager - så ku de jo bare placere personen på et kontor, og så flytte det over i fx mandsfløjen.

Din måde at formulere dig på omkring voldtægt er af en sådan art, at det er som om alle andre ikke har fattet en disse af fænomenet voldtægt!

Vær dog f .. optaget af at hele det system der skulle hjælpe og forsvare et helt konkret menneske har udsat hende for - det du osse selv er optaget af - VOLDTÆGT!!'

Fernanda flygtede fra Sandholm uden et ord, fordi - hun som alle andre voldtægtsofre - skammede sig så meget over det der var sket, at hun ikke kunne sige det til nogen. Først nu to år efter, hvor de osse vil smide hende hjem til den visse tortur og død(som menneskeretsaktivist) vælger hun at træde frem.

Det er den skinbarlige sande grusomhed. Husk det og engager dig i det - her og nu - det er NU hun står overfor udvisning. 
Det er da 1000 gange vigtigere end en totalt hypotetisk debat ! 

 

 

Det er ikke en hypotekdebat. For I ønsker s.. da vel for f..... en bedre fremtid end fortid. Så hvorfor i alverden provokerer det dig så meget, at jeg spørger om, hvad I synes, der skal til for fremtiden, så den slags situationer kan undgås uden at nogen er nødt til enten at være sammen med folk, som de er utrygge ved eller er nødt til at isolere sig fra resten af centret?

Jeg begriber simpelthen ikke jeres stinkende agressive stil. Men jeg lover jer, at I støder flere mennesker fra jer med den, end I samler omkring jer. Og det er alt andet lige synd, taget i betragtning af at det er alvorlige problemer, der er tale om.

 

Det er sjovt med sådan nogle debatter, der slutter med at begge parter synes den anden er agressiv.....

 

Men seriøst Vibeke - jeg ved jo intet om hvordan Sandholmlejren er indrettet eller hvilke muligheder der er, og hvem der ville reagere hvordan hvis man sagde tingene på den ene eller den anden måde....det er bare det jeg hele tiden har prøvet på at sige.

Jeg er ikke ude på at tilsidesætte nogens følelser, faktisk forsøger jeg at forsvare en person, der gentagne gange har været voldtaget.....

TO transkvinder myrdet i Guatamale igen  igen igen http://www.oas.org/en/iachr/media_center/PReleases/2012/083.asp

"Og mere optagede af at feste og snakke om, hvor slemt det er andre steder"

Hvilket vel er en livsindstilling de deler med 99% af alle andre mennesker (uanset seksuel orientering).

Men man skal måske forstå indlægget sådan, at LBGTQ-personer og organisationer (selv relativt apolitiske som Cph. Pride) har særlige pligter og standarter de skal leve op til qua deres seksualitet?

Ja undskyld mig... Men jeg er bare altid ved at brække mig, hver gang jeg falder over folk der tror sig selv åh så progressive, når de, med største selvfølge, antager bøsser, lesbiske osv. render rundt i en mere eller mindre konstant tilstand af indignation. Eller endnu værre: mener de bør gøre det!

Jeg er ked af at sige det, men selvom jeg har mødt masser af politisk aktive queers er min klare erfaring sgu alligevel, at selvom folk ikke har samme seksualitet som jeg selv, så er det stadigvæk induktionskomfurer, stillingen i superligaen, parforhold og andre forholdsvis u-queer ting, der fylder mest i deres hverdag :)