Fattigdomskampagne kritiseres for overfladisk trivialisering og passivisering af fattige af solidaritetsorganisationen Afrika Kontakt.
Politikere fra hele de politiske spektrum, herunder også fra folketingsmedlemmer fra SF og Enhedslisten, og frivillige fra danske u-landsorganisationer uddelte fredag den 12. september gratis juice og løbesedler for kampagnen »Verdens bedste nyheder«. Kampagnen vil skabe opmærksomhed om »solide og positive fremskridt [for] verdens fattigste lande«.
Men kampagnen mødes nu af kritik af solidaritetsorganisationen Afrika Kontakt, der beskylder den for trivialisering og blind tro på økonomisk vækst som motor for løsning af fattigdomsproblemer.
- Fokus på økonomisk vækst og nye middelklasser skjuler det faktum at uligheden er vokset, siger Afrika Kontakts sekretariatsleder, Morten Nielsen på organisationens hjemmeside.
- For den vækst, som tallene dækker, har ikke skabt flere arbejdspladser eller en stærkere stat, der kan sikre de fattiges rettigheder, siger han.
»Verdens bedste nyheder« støttes af blandt andet Danida, 100 organisationer og 90 erhvervsvirksomheder.
Det sidste betyder, at kampagnen ifølge Afrika Kontakt lægger sig op af snævre erhvervsinteresser, der først og fremmest varetager egne profitinteresser i Afrika, hvor man forventer nye voksende økonomier. Men væksten er ifølge Afrika Kontakt ikke kommet de fattige til gode.
Afrika Kontakt vil gerne bidrage med positive historier om udvikling i de fattige lande, men den mener det bør ske ved at afrikanerne selv kommer til orde:
- I projekter som de selv har udarbejdet, med mål som de selv har sat, siger Mads Barbesgaard, formand for Afrika Kontakt på hjemmesiden.
Tak fordi du bruger Modkraft.
Vi håber du har læst noget interessant eller oplysende.
Du kan støtte Modkraft via MobilePay: 50 37 84 96