Annonce

KontradoxaBaggrund, analyse og kronikker
Anmeldelse
1. juli 2016 - 15:59

Legesyg uglemetal: Kvelertak på Avalon

Torsdag aften på Roskilde blev vi taget med op i fjeldet af norske Kvelertak, der mestrer både det storladne og det kværnende.

En af ankerne mod onsdagens Slayer-koncert var ensformigheden. En anden var den manglende kontakt mellem band og publikum. Begge anker kan i princippet gøres mod norske Kvelertaks koncert torsdag aften på Avalon, for der blev spillet rock og ikke sludret, og musikken fulgte samme skift mellem hastigheder: langsom-tung og hurtig-tung.

Den store forskel er, at der slet ikke var tid til at savne tale fra scenen, for Kvelertak overrumplede konstant med små og store stilskift med referencer alle mulige steder ud i rockhistorien. Fra punk til røvballe-rock. Queen, Metallica og ZZ Top. Hele tiden over ca. samme struktur, men med legesyge variationer og pludselige skift. Lydtapeterne, der ændrer tekstur og numre, der afløser hinanden uden pause.

Apropos Slayer har Kvelertak været på tour med dem og Anthrax. Jo jo, bandet fra Stavanger, der albumdebuterede i 2010, lyser allerede på heavy-rockens himmel. »Et af planetens mest spændene live-bands«, kaldes de i Roskilde Festivals omtale.

Læs også: Veteranernes effektive højhastighedslarm: Slayer på Arena

Groovy growl

Genremæssigt skal Kvelertak næsten have deres egen kategori: legesyg metal eller ugle-metal. Det kan mærkes, at bandet har haft det sjovt med at skrue de, visse steder, direkte funky numre sammen. Blandt de utallige referencer og associationer til rockens pandemonium, kom jeg flere gange til at tænke på danske, hedengangne Düreforsög – måske på grund af brugen af forsanger Erlend Hjelviks groovy growl-skrigeri, og så det der med uglerne.

Torsdag aften indledte Hjelvik koncerten med en uglehjelm. Andre gange spiller en udstoppet ugle åbenbart en rolle. Alt sammen giver legen og gøgleriet anledning til smil på læben midt i den legesyge mur af larm. »Men det er jo også nemt nok, når man har tre guitarister«, konstaterede sidemanden ironisk.

Dramatiske fjeldlandskaber

Avalons teater-touch med balkoner og rødt scenetæppe lagde yderligere værdi til den visuelle ramme, der var bundet sammen af Kvelertaks techno-gotiske logo på scenens bagtæppe. I hver side mindede storskærme os om at passe på hinanden, og jeg kan ikke forestille mig andet, end at der var fart på helt oppe foran.

Lydbilledets flader ledte i alle retninger og herunder til dramatiske, øde fjeldlandskaber. Kvelertak er på ingen måde berøringsangst overfor hverken det storladne eller det nordiske. Eller ugler.

Vi klappede og antydede som meget headbanging mageligheden tillod, mens vi råbte iagttagelser af musikalske krøller til hinanden gennem det tunge guitargardin. Det var en metalkoncert, vi blev glade af.

Mon ikke Kvelertak bookede sig selv til næste års Copenhell, lige dér torsdag aften.

Hvem: Kvelertak

Hvor: Avalon, Roskilde Festival

Hvornår: 23.00, torsdag den 30. juni, 2016.

Læs også Reykjaviks døtre: »We wanna be loud, we wanna be political!«

 

Redaktion: 

Tak fordi du bruger Modkraft.
Vi håber du har læst noget interessant eller oplysende.
Du kan støtte Modkraft via MobilePay: 50 37 84 96

Annonce