Annonce

ModKulturRefleksioner i den levende kultur
CPH:ART:DOX
6. november 2012 - 10:14

Filmkunst og kunstfilm på CPH:DOX

Tre gode film om kunst og kunstnere på årets dokumentarfilmfestival 

CPH:DOX ruller lige nu hen over de københavnske biograflærreder, og blandt de mange film på årets program vil vi her fremhæve tre gode film om kunst og kunstnere.

Mandag var der mulighed for at se filmen Painters Painting fra 1972 af instruktøren Emile de Antonio. Filmen handler om kunstscenen i New York fra 1940-1970, og gennem interviews med kunstnere som bl.a. Willem de Kooning, Jasper Johns, Robert Rauschenberg, Andy Warhol og Frank Stella skildres udviklingen fra abstrakt ekspressionisme til popkunst; en periode i moderne amerikansk kunst, hvor de unge kunstnere ikke længere orienterede sig mod europæisk kunst.

Painters Painting indgår i den del af programmet, der er sammensat af årets gæstekurator, den skotske kunstner Douglas Gordon. Blandt hans mest kendte værker er videoværket 24 hour Psycho (1993), som bl.a. har inspireret den amerikanske forfatter Don Delillo i hans roman Point Omega (2010).

Som angivet i festivalprogrammet indledte Douglas Gordon med at fortælle om baggrunden for hans filmvalg. Eller rettere: Han forsøgte herpå. Det blev nemlig for meget for en ung kvinde blandt publikum, som spurgte, om man ikke bare kunne nøjes med at se filmen.

Der vil dog være lejlighed for høre Douglas Gordon fortælle forud for visningen af nogle de andre film, som han har valgt. Og nåede man ikke set Painters Painting, kan filmen ses her.

En anden film på årets program er Matthew Akers Marina Abramovic: The Artist Is Present (2012).

Den jugoslavisk-fødte Marina Abramovic er én af de mest markante performancekunstnere. I mere end 10 år dannede hun både professionelt og privat par med den tyske kunstner Uwe Laysiepen ("Ulay"). De afsluttede dog deres forhold i 1988 med et værk, hvor de gik 2.500 km fra hver deres ende af på den kinesiske mur for at mødes op midten for at sige farvel.

I Marina Abramovic: The Artist Is Present mødes de for første gang igen, og filmen skildrer tiden op til og under Marina Abramovic's soloudstilling på MOMA i 2010, hvor titlen The Artist is Present skulle tages helt bogstaveligt.

Her opførte hun nemlig sit mest radikale værk, idet hun i samtlige de tre måneder, som udstillingen varede, hver eneste dag sad på en stol og inviterede publikum én for én til at sætte sig på stolen overfor for at se hende i øjnene, og udstillingen blev noget af et tilløbsstykke.

Marina Abramovic: The Artist Is Present kan se i Malmö Kunsthall den 7. november kl. 12.00 og i Dox:Club i Teater Grob den 9. november kl. 18.00.

 

En tredje film er Even Benestads portrætfilm Pushwagner (2012).

Pushwagner er en norsk kunstner med det borgerlige navn Terje Brofos; en karismatisk person, som har levet i flere år som hjemløs på alkohol og stoffer.

Benestad har fulgt ham i tre år, hvor Pushwagner for alvor er ved at få succes, og hvor han befinder sig midt i en retssag for at få rettighederne til sine mere en 2.000 værker tilbage.

Under filmoptagelserne pågik der samtidig en kamp mellem Benestad og Pushwagner om, hvem der egentlig skulle instruere filmen, og det er der kommet en både varm og morsom film ud af.

Pushwagner kan ses i Dagmar Teatret den 7. november kl. 14.20 og i Gloria den 11. november kl. 22.00.

 

CPH:DOX varer frem til den 11. november, og det fulde program kan ses her

Læs Modkrafts øvrige dækning af CPH:DOX 2012.

Redaktion: 

Tak fordi du bruger Modkraft.
Vi håber du har læst noget interessant eller oplysende.
Du kan støtte Modkraft via MobilePay: 50 37 84 96

Annonce