Annonce

Roskilde Festival 2014
3. juli 2014 - 15:49

Ekspert: Frivillige udnyttes på Roskilde Festival

Roskilde Festival har fået flere kommercielle madboder og private virksomheder, der gør brug af frivillig arbejdskraft. Og det er problematisk, mener sociolog og ekspert i frivillighed, Frederik C. Boll.

Uden frivillige ingen Roskilde Festival.

Der er i år omkring 31.000 frivillige på Danmarks største musikfestival, hvilket betyder, at godt hver tredje man møder på festivalpladser har fået en adgangsbillet ved at arbejde mellem 24 og 32 timer før eller under festivalen.

Hovedparten arbejder for idrætsforeninger, skoler eller velgørende organisationer, men de seneste år er der også kommet stadig flere private og kommercielle foretagender.

I år gælder det for eksempel Meyers Madhus, butikskæden Fakta, restauranten Cofoco og Peter Larsen Kaffe.

Blandt 147 mad- og øl-boder, der er på festivalen, så er 77, ifølge Modkrafts optælling drevet af private virksomheder.

Og den tendensen møder kritik fra en ekspert i frivillighed.

– Det er problematisk når kommercielle virksomheder bruger frivilligheden som profitoptimeringsredskab, siger sociolog og direktør i konsulentvirksomheden Ingerfair, Frederik C . Boll, til Modkraft.

Fakta skyder festen i gang

For andet år i træk er supermarkedskæden Fakta med på Roskilde Festival.

Tilstedeværelsen på festivalpladsen er suppleret med en særlig facebook-side og en Instagram-konto, hvor de besøgende kan se hvad der sker »i og omkring« Fakta-butikken.

Fakta arrangeret nemlig en række forskellige spil og konkurrencer - blandt andet 'Danmarks største sjatfest', Kongespil og et skydespil med champagne. 

Ifølge dagbladet Politiken er festival-butikken den bedst sælgende Fakta-butik i denne uge.

Og ekspedienterne bag kassen er unge, der arbejder 'frivilligt' – det vil sige, at de får et festivalarmbånd, som betaling for deres arbejde.

Læs artiklen »Danmarks største Fakta ligger på Roskilde Festival« hos Politiken.

Besøg »Fakta på Festival« på facebook.

Se Faktas reklame for en konkurrence i deres festivalbutik »Skyd med champagnepropper og vind!«.



Ekspert: En tvivlsom affære

Ingerfair er en virksomhed, der har specialiseret sig i at arbejde med frivilligt arbejdskraft og deres direktør Frederik C. Boll mener, at sammenblandingen af almindelig købmandsvirksomhed og frivillighed på Roskilde Festival har taget overhånd.

– For Roskilde Festival giver det god mening at involvere frivillige i at genere et overskud, som doneres til et godt formål. Men for de kommercielle virksomheder, som optræder på Roskilde Festival, er det en meget tvivlsom affære, hvis de involverer frivillige i at genere profit, siger han til Modkraft.

–Grundlæggende skal enhver som involverer frivillige stå på mål for den dobbelte balance i at skabe mening for både den frivillige og organisationen. Så længe der udelukkende er tale om kommercielle virksomheder må jeg tage afstand fra det, og i værste fald vil jeg mene, at der er tale konkurrenceforvridning, siger Fredrik C. Boll.

– Omvendt må man også respektere mennesket ret til selv at vælge at lægge sit engagement, hvor vedkommende finder det bedst og mest givtigt. Og hvis nogen ønsker at involvere sig frivilligt i at styrke bundlinjen i en virksomhed, er det svært at forhindre.

Besøg IngerFair’s hjemmeside.

De frivilliges forhold

Langt størstedelen af Roskilde Festivals frivillige arbejder enten 24 eller 32 timer, afhængig af om deres vagter ligger i dagene op til selve festivalen eller under hovedprogrammet.

Arbejder man mens musikken spiller slipper man med en 24-timers tjans.

Disse frivillige står for eksempel i en madboder, er parkeringsvagter eller deler vand ud under  koncerterne. 

Deres betaling er et festivalarmbånd til ca. 2.000 kroner samt i nogle tilfælde også øl- og madbilletter  eller andre goder.

Det svarer til en timeløn på mellem 65-85 kroner.

Møder man uanmeldt ikke op til en vagt, så får man klippet sit armbånd, og efter festivallen skal man betale, hvad festivallen betegner som en afgift på 3.500 kroner.

Det er dog meget sjældent at det bliver nødvendigt.

Roskilde: Ingen forskel på firmaer og foreninger

Annette Jørgensen, der står for HR- og Organisationsudvikling på Roskilde Festival, mener ikke det er problematisk at frivillige giver deres arbejdskraft til private foretagender.

– Det er ikke en kritik som jeg har set italesat, eller som giver sig udslag i vores evaluering blandt de frivillige, siger Annette Jørgensen.

– Det må være op til den enkelte om man ønsker at støtte et privat foretagende som Meyers Madhus, eller spejderne i KFUM. Roskilde Festival gør ingen forskel mellem foreninger og virksomheder. Det er jo de samme udfordringer begge foretagender har, siger HR-chefen.

Hun også fortæller at Roskilde Festival laver seminarer for de deltagende virksomheder om hvordan man takler og bruger frivillige.

– De mest hyppige årsager til at folk er frivillige Roskilde Festival, er for hovedparten at være en del af noget større, det er omkring 70%, mange gør det også for fælleskabets skyld, og så er der også nogle hvor økonomi spiller ind, fortæller Annette Jørgensen om de frivilliges motiver for at engagerer sig.

Læs mere om hvordan Roskilde Festival er organiseret her.

Se også linksamlingen om Roskilde Festival på Modkraft

Redaktion: 

Tak fordi du bruger Modkraft.
Vi håber du har læst noget interessant eller oplysende.
Du kan støtte Modkraft via MobilePay: 50 37 84 96

Annonce