Annonce

ModKulturRefleksioner i den levende kultur
Interview
24. oktober 2013 - 15:25

»Det er sindssygt let at være dj«

Kapow er et queer-feministisk dj-kollektiv. Og lidt mere end det. Om kvinder, musik, dans, energi og læringsprocesser.

Da rapperen Kidd og pladeselskabet Cheff Records brød igennem i sommeren 2011, ærgrede 25-årige Nathalie Helena sig over, at der ikke var en eneste kvinde i den store gruppe af produktive og populære musikere.

Derfor hun tog det første skridt til det, der i dag er Kapow Collective.

– Jeg havde snakket med mine veninder om, hvordan det er at være kvinde i København, og mange savnede et sted at udvikle sig selv og sine talenter. Så da alle de her nye, mandlige musikere kom frem, tænkte jeg, det var tid til at skabe en platform, så kvinders stemmer og historier også kunne få plads, siger hun.

I september 2012 inviterede Nathalie 15 københavnske kvinder hjem i stuen til det, der blev Kapows første møde.

Halvdelen af gæsterne var Nathalies venner. Den anden halvdel havde hun mødt på byens dansegulve, og en af dem var 26-årige Stine Gry:

– I den periode, hvor Nathalie sendte sin invitation ud, udkom en masse nyt musik med en masse musikvideoer, og det føltes som om det var én stor drenge-klub, hvor de alle sammen kendte hinanden, og de kvinder, der var med, var der kun for at stå og ryste røv, husker Stine.

– Det var så fedt, at nogen arrangerede det møde. Jeg kendte ikke Nathalie på det tidspunkt, men jeg havde en fornemmelse af, at der var mange, der gik for sig selv og var irriterede over, hvordan det danske musikliv udviklede sig.

Fedt track, men hvor er kvinderne?:

Kun for kvinder

Kvinderne i Kapow brugte en del tid på byens dansegulve og ønskede mere forskellighed og mindre macho i centrum af festerne.

De ville gerne lave et modsvar til alle drengenes musikvideoer, men da ingen af dem kunne finde ud af at producere musik, startede de i stedet et Dj-kollektiv kun for kvinder.

Senere åbnede gruppen også op for queers.

Stine fortæller, at når drenge laver ting sammen, skal der tit ske en helt masse med det samme, men når piger mødes, ender de tit med at sidde og dele erfaringer, diskutere separatisme eller snakke politik.

Men Kapow skulle ikke være en diskussionsklub. Der skulle ske noget, og så måtte diskussionerne foregå henover mixerpulten.

I 2009 arrangerede Foreningen SheZone en 2 dages festival i medborgerhuset Støberiet på Nørrebro.

Festivalen var kun for kvinder, men derudover var der stor diversitet blandt de besøgende, og her oplevede Nathalie, hvad der kan ske, når man tager mændene ud af ligningen:

– Jeg var fuldstændig euforisk, da jeg gik derfra. Der opstår en nærmest magisk intimitet, når der kun er kvinder tilstede. Selvom vi kan være helt fremmede for hinanden, kan der opstå en ærlighed, som ikke er der, når der er mænd, siger hun.

– Det bliver pludselig okay at indrømme, når man har svært ved noget, men også at vise det frem, man er god til. Det giver mulighed for mere legende kreativitet, og for at man kan have nogle dybere samtaler. Jeg oplever meget af den samme afslappethed, når vi er sammen i Kapow.

At lære af hinanden

Da Kapow mødtes første gang, var der kun et par stykker, der vidste en smule om at dj’e, men da en mandlig kæreste tilbød at give en workshop i lydteknik, takkede gruppen pænt nej og ledte videre, til de fandt en kvinde, der kunne undervise dem:

– Der er så mange sammenhænge, hvor mænd sidder med en bestemt viden, og kvinder ender i rollen som den evige elev, forklarer Nathalie.

– Det handler også om selvtillid. Den første gang jeg var ude og spille, var jeg ved at skide i bukserne af skræk. Jeg havde ingen ide om, hvad jeg lavede, så at møde andre kvinder, der har erfaring og står på scenen og fyrer den af, viser mig, at det kan jeg også komme til.

Stine mener, at hvis en mand kan lave teknik, er den lette løsning bare at lade ham gøre det, men det fastholder også kvinderne i en magtesløs position. Hun kan godt genkende det med at falde i rollen som den evige elev:

– Der er jo ikke noget dårligt i at være elev, men man kan også være lærer og elev samtidig. Måske står jeg og lærer dig at mixe, mens du kender en sang, jeg ikke kender, og som passer lige ind i beatet, og så kan vi lære af hinanden samtidig. Og det er fedt at nørde musik i en gruppe. Jeg har lært mere ny musik at kende det sidste år i Kapow, end jeg gjorde de sidste fem år, før jeg kom med i gruppen.

Mænd er den lette løsning

At fokusere på feminisme i musik kan godt være besværligt og frustrerende, men det giver også en opmærksomhed, der kan give styrke.

– Det handler om at få mere queer ind i musikken, gøre dansegulvene tryggere, modarbejde overgrebskultur og have det sjovt imens, som Stine formulerer Kapows formål.

– Kapow er båret af kærligheden til musik, fortsætter hun.

– Vi har et dogme om, at den musik, vi spiller skal være produceret af kvinder, eller at det skal være kvinder, der synger. Selvom vi ikke altid overholder det, begrænser det selvfølgelig vores musikvalg, men det betyder også, at jeg lytter mere dedikeret til musikken. Det får pludselig en betydning, hvad jeg spiller.

Stine mener, at det er lettere at finde musik med mænd, og at man ofte skal lede lidt mere for at finde god musik af kvindelige kunstnere.

Og det forklarer måske også, hvorfor der er så mange mænd på byens scener.

– Det er jo det samme med dj’s og bands, forklarer hun.

– Musikmiljøer er meget netværksbaserede, og det kan være svært for kvinder at få adgang til de netværk. Dem, der booker, booker deres venner, og hvis bookerne er mænd, booker de andre mænd. Ligesom med sangene, er det tit lettere at finde mandlige musikere og dj’s, og man skal lede lidt mere efter de kvindelige. Så når folk vælger den lette løsning og booker dem, de allerede kender, og de så bare spiller de sange, der er lettest at finde, så bliver det hurtigt den der drenge-klub.

Mere end et dj-kollektiv

I Kapow er de ikke bange for at tage læringsprocesserne med ud i den virkelige verden. Forleden var Stine i Næstved med tre andre Kapow-dj’s for at spille til åbningen af en nyt ungdomshus:

– Vi skulle åbne festen om eftermiddagen, og ind i mellem sangene fortalte vi om feminisme og om at styrke relationer mellem kvinder og queers, der gerne vil lave ting sammen. Folk var vilde med det. To af os havde erfaring med at dj’e, og to var ude for første gang. Sådan fungerer det tit. Man kommer bare med ud, og så lærer man ved at være med.

Kapow er en åben gruppe med en løs struktur, og når de bliver inviteret til at spille til et arrangement, laver en af gruppens medlemmer et facebookevent og inviterer Kapows åbne facebookgruppe med over 200 medlemmer til at deltage.

De, der melder sig på, får informationer om arrangementet og bliver inviteret til et møde, hvor de vælger sange, laver en playliste, øver sig i at mixe og snakker om, hvordan det hele skal foregå.

– På den måde er det et meget åbent netværk, forklarer Stine.

– Der er cirka 10 meget aktive personer, der tager ud og spiller, men i princippet kan enhver dukke op til et møde og komme med ud og spille. Og det er altså sindssygt let at være dj. Man skal bare lige kunne nogle tricks og så kører det.

Nathalie har blandede følelser om den meget åbne struktur:

– På den ene side får flere folk muligheden for at være med, og det giver en meget levende udveksling af ideer og musik og netværker. Men på den anden side kan det være svært for projektet at udvikle sig, når det hele tiden er forskelligt, hvem der deltager.

Kapow er desuden mere end et dj-kollektiv. Gruppen har allerede arrangeret fotoudstilling, skatedag på Den Røde Plads og filmaftener, og de vil gerne lave flere og andre ting i fremtiden.

Kapow har lige fået et lokale på Bolsjefabrikken på Ragnhildgade, som de håber kan blive et slags klubhus, så de ikke behøver mødes privat, og så det bliver lettere for nye medlemmer at overskride grænsen mellem det online fællesskab og det fællesskab, der opstår, når gruppen mødes ude i den virkelige verden.

Læs også om Slutcore i avisen Information – et andet dj-kollektiv, der udfordrer normen

Hør P1's radioprogram Klubværelset om damer i rytmisk musik

Redaktion: 

Tak fordi du bruger Modkraft.
Vi håber du har læst noget interessant eller oplysende.
Du kan støtte Modkraft via MobilePay: 50 37 84 96

Annonce